Copiii au voie sa tina dieta?

Timp estimat de citire2 minute, 55 secunde

Conform unui comunicat de presa emis de Organizatia Mondiala a Sanatatii, supraponderalitatea si obezitatea se raspandesc din ce in ce mai mult, chiar si in cazul copiilor. Prevenirea ingrasarii este esentiala, insa ce este de facut atunci cand vezi ca micutul tau incepe sa prinda proportii? Il poti pune la dieta sau iti spui ca va slabi cand va creste? Noi am cerut sfatul specialistului, dr. Mihaela Gologan!

Exista un mit raspandit ca, atunci cand vor fi mari, copiii grasuni vor slabi pur si simplu, dar educatia alimentara primita in primii ani de viata le va influenta deciziile culinare pe termen lung. De aceea, este important sa-ti inveti copiii sa manance sanatos, sa-si mentina organismul sanatos si sa isi controleze pofta indusa de anumite reclame la dulciuri, sucuri sau alimente fast-food.

Mancare sanatoasa, copil bine hranit

Vrei sa-i oferi copilului tau tot ce e mai bun si nu-i poti refuza nicio dorinta, dar cel mai bine este sa respecti un meniu sanatos si sa nu-l „rasfeti” cu dulciuri. In perioada de crestere este esentiala o dieta care sa aduca toate principiile nutritive, necesarul caloric fiind individualizat, stabilit in functie de varsta, sex, greutate sau gradul activitatii fizice si intelectuale. Caloriile sunt aduse zilnic in proportii de 50-55% din glucide, 25-35% din lipide, 10-15% din proteine. Micronutrientii de tipul mineralelor si vitaminelor, substante vitale pentru organism, se recomanda a fi adusi de preferinta din alimente sau, daca este necesar, sub forma suplimentelor, la recomandarea medicului pediatru.

Dr. Mihaela Gologan: „Inca din prima copilarie este necesar un program de mese la ore regulate, cu alimente variate, preparate cat mai simplu, limitand prajelile, mancarea de tip fast-food, produsele zaharoase sau sucurile de orice fel. Trebuie incurajat consumul de paine integrala sau cereale integrale, fructe si legume cat mai colorate. Lichidele au un rol important in dieta, apa este vitala, dar bauturile racoritoare trebuie consumate doar ocazional si atunci se prefera sucurile din fructe proaspat stoarse.

In familie este important sa se invete reguli simple ale alimentatiei sanatoase, sa se evite mesele in fata televizorului sau calculatorului, rontaielile, precum si recompensele alimentare. Reclamele tv, foarte atractive pentru copii, transmit de cele mai multe ori mesaje eronate, prezentand produse ce ar trebui consumate doar ocazional. De aceea, sunt de mare ajutor discutiile legate de rolul nutrientilor pentru o stare optima de sanatate.”

Dieta la copiii supraponderali

Recomandarile pentru copiii a caror greutate depaseste limitele normale trebuie individualizate in functie de excesul ponderal, de programul scolar, dar si de diponibilitatea copilului si a familiei. Este esential sa asocieze o dieta sanatoasa cu activitatea fizica regulata, evaluarea endocrinologica si suportul psihologic. Incurajeaza-ti copilul sa se joace mai mult afara decat in casa sau in fata calculatorului! Activitatile distractive alaturi de ceilalti copii sau sporturile specifice varstei il vor ajuta sa-si puna corpul in miscare, sa arda calorii intr-un mod placut si sa se dezvolte armonios.

Cheia pentru scaderea excesului ponderal in copilarie este activitatea fizica practicata regulat, cel putin o ora in fiecare zi.

Dr. Mihaela Gologan recomanda si o dieta bine gandita, ce presupune un aport crescut de fibre din cereale integrale, legume si fructe, cu proteine din lactate, carne sau oua. De asemenea, trebuie limitat aportul glucidelor rafinate din paine alba, dulciuri, produse de patiserie sau fainoase. Totodata, devine obligatorie implicarea familiei, care sa sustina copilul si sa ofere un model acestuia.

Raluca Mateescu

Consultant de specialitate: Dr. Mihaela Gologan, medic specialist diabet, nutritie si boli metabolice la Regina Maria, Reteaua Privata de Sanatate

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate