Trend nou – slabesti repede si esti mai sanatos cu dieta 5:2

Timp estimat de citire5 minute, 2 secunde

De cateva luni incoace, oamenii cu „greutate” din Marea Britanie sunt cuceriti de o dieta noua, care pare sa dea rezultate rapide cu mai putin efort decat alte regimuri de slabit. Nu trebuie sa te complici cu retete elaborate, nici sa cumperi alimente scumpe, ci doar sa urmezi regula 5:2 – 5 zile mananci usor si sanatos, iar 2 zile pe saptamana tii post. In dieta sunt recomandate alimente cu indice glicemic scazut care, pe langa ca te ajuta sa slabesti, contribuie la o stare generala mai buna si se zvoneste ca adauga ani vietii tale, sporind longevitatea.

Dietele care au la baza 1-2 zile de post pe saptamana sunt din ce in ce mai populare in ultimul timp, datorita dovezilor stiintifice care le atesta rolul benefic asupra siluetei, dar si asupra sanatatii organismului uman.
 

Explicatia stiintifica 1: Un studiu realizat de cercetatorul Mark Mattson arata ca perioadele intermitente de post stimuleaza producerea de noi celule in hipocampus, regiune a creierului responsabila de memorie, a carei diminuare a fost corelata cu dementa si boala Alzheimer.
 

Explicatia stiintifica 2: Studiile au aratat ca postul intermitent stimuleaza functia insulinei de a depozita glucoza si de a elimina grasimile. Dr. Mosley, un adept al dietei 5:2, declara: „Aceasta functie a insulinei reduce riscul de obezitate, diabet, boli cardiovasculare si declin cognitiv”.
Explicatia stiintifica 3: Postul te poate ajuta sa traiesti mai mult, conform Universitatii din California de Sud, intrucat reduce nivelul de IGF-1, un hormon de crestere asemanator cu insulina. Chiar daca organismul are nevoie de acest hormon in copilarie, odata cu trecerea timpului, cresterea nivelului acestui hormon este corelata cu aparitia semnelor precoce de imbatranire si a bolilor specifice varstei inaintate, inclusiv cancerul.

 

Ce se intampla cu organismul tau in cele 2 zile de post?

Atunci cand nu mananci, corpul este nevoit sa isi caute energia in alte surse decat mancarea si incepe sa se hraneasca cu glucoza existenta in organism. Odata ce nivelul de glucoza din corp scade, organismul tau incepe sa consume glucoza depozitata sub forma de molecule complexe de carbohidrati, numite glicogen. Intr-un final, dupa ce toata glucoza este utilizata, organismul incepe sa consume din depozitele de grasime pentru a-si procura energia si glucoza necesara. Acest fenomen te ajuta sa slabesti, insa este sanatos numai pe perioade scurte de timp, precum 1-2 zile pe saptamana si nu este recomandat femeilor insarcinate, persoanelor diabetice sub medicatie sau persoanelor cu alte probleme de sanatate.

Dieta 5:2 a ajutat mai multe figuri publice din Marea Britanie sa slabeasca – jurnalista Xanthe Clay a slabit 10 kg in cinci luni, prezentatorul TV Phillip Schofield a slabit 4 kg in patru saptamani, iar autorul dietei, dr. Michael Mosley, a dat jos peste 6 kg in sase saptamani si si-a imbunatatit semnificativ sanatatea (nivelul de colesterol a scazut la limita sanatoasa, iar nivelul de glucoza a revenit la normal, dupa ce analizele ii aratasera ca era aproape diabetic).

 

Regulile dietei 5:2

* Timp de 5 zile pe saptamana, poti manca tot ce vrei, fiind recomandata o dieta mediteraneana, sanatoasa si bogata in legume, alimente usoare si cu indice glicemic scazut. Regula de baza este sa nu faci excese de niciun fel, iar uneori chiar te poti rasfata cu un burger sau o inghetata daca asta iti doresti. Ideea este sa nu te simti frustrat si vinovat, ci sa te bucuri de viata.
* Celelalte 2 zile ale saptamanii sunt dedicate unui post drastic, in care iti este permis sa ingerezi doar 500 de calorii/zi daca esti femeie sau 600 de calorii/zi daca esti barbat. Iti poti stabili zilele de post cand vrei, de exemplu miercuri si vineri sau in weekend.
* Iti poti imparti cele 500/600 de calorii in doua mese sau le poti consuma pe toate odata, la micul dejun sau in orice alt moment al zilei preferi. Autorul dietei recomanda ca in zilele de post sa nu consumi alcool si sa nu-ti programezi activitati foarte solicitante.
* O zi de post din aceasta dieta nu este sinonima cu postul cu care suntem noi obisnuiti. Poti consuma oua, branzeturi si chiar carne foarte slaba. Bineinteles, trebuie sa bei multa apa, ceai verde sau cafea neagra.
* Intr-o zi de post, poti manca o omleta din 2 oua cu putina sunca la micul dejun, iar la pranz sau cina poti opta pentru peste la gratar cu legume. Tot ce trebuie sa faci este sa te incadrezi in cele 500 de calorii. Cu putina creativitate, iti poti prepara singur feluri de mancare gustoase, dar cu putine calorii si in portii mici.
* Dupa zilele de post, este bine sa nu treci brusc la o alimentatie foarte bogata, intrucat organismul tau are un deficit de calorii. Nu iti doresti sa faci excese calorice dupa ce te-ai abtinut in zilele de post si sa pierzi avantajul castigat in lupta cu kilogramele in plus, nu-i asa?
Partea cea mai buna a acestei diete este ca nu simti ca esti la dieta si o poti urma mai mult timp fata de alte regimuri restrictive. In cazul de fata, restrictiile majore se aplica doar doua zile pe saptamana, in timp ce in celelalte cinci zile poti manca putin din tot ce poftesti. Gandul ca a doua zi poti gusta din amandina care te-a tentat astazi este mai reconfortant decat sa stii ca nu ai voie nimic „bun” timp de mai multe saptamani, dar este important sa ai un bun autocontrol si sa nu faci excese odata ce ziua de post s-a incheiat.

Iata si o idee reteta de numai 206 calorii, creata de una dintre persoanele care a urmat dieta:

Ficatel de pui cu fasole verde si dressing de soia
Ingrediente:
300 g de fasole verde (75 calorii)
50 g de ficat de pui (aprox. un ficatel de pui – 58 calorii)
Un sfert de lingurita de ulei de masline (10 calorii)
4 cepe verzi maruntite (13 calorii)
Dressing preparat din: 1 lingura sos de soia, 1 lingurita ulei de masline, un strop de  otet, cateva picaturi de sos chilli (optional)
Preparare: Fierbe fasolea verde si prepara ficatelul pe gratarul incins, cu uleiul de masline, timp de 2 minute pe fiecare parte. Taie ficatelul in bucati mici si amesteca si restul de ingrediente.

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate