Ti-e pofta de… cartofi prajiti? Te facem noi sa-ti treaca

Timp estimat de citire2 minute, 40 secunde

Gustosi, usor de preparat, satiosi, se gasesc pe toate drumurile, in toate fast-food-urile si in toate meniurile. Un studiu realizat in Statele Unite a aratat ca 25% din totalul legumelor consumate de americani este reprezentat de cartofii prajiti, facand din acestia cel mai consumat aliment vegetal. In Europa si, implicit, in tara noastra, situatia nu este diferita – cartofii sunt la putere. De ce nu ar trebui sa faca parte cartofii prajiti dintr-o dieta sanatoasa, afli in cele ce urmeaza.

 

Cartoful poate fi considerat, fara rezerve, un aliment de baza, in ciuda ideii gresite conform careia ar fi sarac nutritiv. Un cartof copt de marime medie are 145 calorii, 3 g proteine de cea mai buna calitate (cu toti aminoacizii esentiali), 33 g glucide (amidon), 0,15 g grasime, 20 mg vitamina C (cca 1/3 din necesarul zilnic al unui adult), vitamine din grupul B, 14,2 mg acid folic (important in special pentru femeile insarcinate), 2,34 g fibre si 0,545 mg fier (cca 5% din necesarul zilnic). Dar, principalul mod de preparare al cartofilor nu este coacerea si nici fierberea, ci prajirea. 

De ce cartofii prajiti nu sunt recomandati in cadrul unei diete sanatoase?
Iata raspunsurile:

  • Procesul de prajire determina o crestere dramatica a continutului de grasime – 17 g grasime/portie (31% din necesarul zilnic la adult) si un plus de calorii – 235. Tipul de grasime continut (lipide saturate)  transforma cartoful intr-o „bomba cu ceas”, predispunand la aparitia bolilor cardiovasculare, a diabetului de tip II si cancerului (exista studii care atesta dublarea riscului de cancer la san la femeile care in copilarie au consumat periodic cartofi prajiti).
  • Cartofii prajiti sunt de regula preparati din cartofi albi care, in urma metabolizarii, se transforma mai rapid in glucoza. Cand consumam alimente bogate in carbohidrati rapid absorbabili, ne obligam organismul sa ii foloseasca imediat, fie ca sursa de energie, fie sa ii stocheze sub forma de grasime. Consecintele sunt aparitia obezitatii si cresterea riscului de boli cardiovasculare si diabet.
  • Cartofii prajiti in uleiuri sunt extrem de daunatori, deoarece contin amidon, iar grasimile incinse in preajma amidonului genereaza o substanta puternic neurotoxica si cancerigena, numita acrilamida. Doza zilnica admisa de acrilamida este de 1 mg, iar la prajeli se genereaza in jur de 20 mg. De asemenea, daca folosim grasimi nerezistente la prajit, precum uleiul de floarea-soarelui, se genereaza suplimentar alti compusi toxici (acizi grasi trans polinesaturati), iar nocivitatea devine si mai mare deoarece acestia se descompun rapid si se oxideaza.
  • Cartofii prajiti sunt alimente hipercalorigene. Problema este ca majoritatea acestor calorii o reprezinta asa-numitele „calorii goale”, adica cele care elibereaza energie, dar nu mai contin mineralele si vitaminele esentiale pentru mentinerea sanatatii.

 

Sfatul nostru este sa nu va limitati doar la nivelul superficial si nesanatos, de tip fast-food, al cartofilor prajiti, ci incercati sa redescoperiti gustul cartofilor fierti sau copti la cuptor. Nu trebuie uitat ca, la baza, cartoful este o leguma sanatoasa, asa cum am aratat si mai sus, doar modul in care noi alegem sa o consumam o poate transforma intr-un aliment de calitate inferioara, chiar nociv.

 

Cacteristici nutritionale

Cantitate/portie (170 g – portie mare)

578 kcal/portie

g

%

Grasimi

Saturate

Polinesaturate

Mononesaturate

Colesterol

31,1

48

6,5

33

5,3

 

18

 

0

0

Carbohidrati

Fibre alimentare

Zaharuri

67,3

22

5,9

24

0

 

Proteine

7,3

15

Minerale

Sodiu

Potasiu

 

 

0,335

14

1,164

33

Vitamine

Vitamina C

 

 

 

33

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Un comentariu

Lasă un răspuns

  1. laura spune:

    Cum pot pastra cartoful proaspat curatat sa nu oxideze ,uni spun vit.C ,alti zeama de lamaie etc.mentionez ca sunt taiati si vidati si nu rezista se inegresc.Ma puteti ajuta va rog.