Importanta nutritiei echilibrate la adolescenti

Timp estimat de citire2 minute, 36 secunde

Obezitatea este o problema care ia proportii alarmante, fiind considerata o adevarata epidemie care afecteaza atat adultii, cat si adolescentii. Numarul copiilor care se confrunta cu aceasta problema s-a triplat din 1970 si pana in prezent, asteptandu-ne ca (dupa ultimele statistici) in Europa si Statele Unite ale Americii, pana în 2020, 65% dintre copii si adolescenti sa sufere de obezitate.

Lasand la o parte componenta estetica a kilogramelor in plus, adolescentul cu un indice de masa corporala peste valoarea normala este un candidat al obezitatii ca adult. O data ce se duce un bagaj ponderal, din adolescent pana la varsta matura, este evident ca si procesul de scadere in greutate va fi extrem de dificil.

Consecintele obezitatii in adolescenta

Educarea adolescentilor in vederea intelegerii notiunii de regim de viata echilibrat se va repercuta asupra vietii acestora pe termen lung, ajutandu-i sa evite consecintele nefaste ale obezitatii. Dintre acestea amintim:

  • diabetul zaharat tip II, care este o afectiune ce se coreleaza in mod direct cu obezitatea;
  • tulburarile de comportament alimentar (bulimie/anorexie);
  • probleme ale sistemului osteoarticular cauzate de surplusul ponderal (ce are repercusiuni asupra oaselor).
  • afectiuni biliare si hepatice;
  • tulburari respiratorii si cardiace (sindromul de apnee in somn, hipertensiunea arteriala, ateroscleroza vaselor mari si mici si sindroamele coronariene acute);
  • probleme de ordin psihiatric din cauza faptului ca persoanele care se confrunta cu problema kilogramelor in plus inca din copilarie se simt marginalizate si isi pierd increderea in propria persoana si in cei din jur;

Ce trebuie integrat in dieta unui adolescent

Fibrele reprezinta o component ce nu trebuie sa lipseasca din dieta zilnica a adolescentilor. Acestea sunt de un real ajutor in reglarea tranzitului intestinal si in protejarea pe termen lung impotriva cancerului si a afectiunilor cardiovasculare. Astfel recomandam consumul de paine integrala, orez, fructe si legume proaspete cu coaja, paste integrale, mazare uscata etc.

Carnea alba (pui, curcan, peste) este de preferat celei rosii (vita, porc). In acest fel este scazut aportul de grasimi nesanatoase. Recomandam prepararea produselor de carne pe gratar sau la abur.

Fructele si legumele trebuie sa acompanieze fiecare masa si gustare. Acestea trebuie sa fie proaspete, de preferat necojite deoarece fibrele si o serie de nutrienti se gasesc din abudenta la acest nivel. De asemenea, trebuie stiut ca prin prepararea termica a acestora se pot pierde vitaminele, motiv pentru care este de preferat consumul acestora crud.

Produsele lactate sunt surse importante de calciu, vitamina D, proteine cu valoare biologica inalta si minerale. Se recomanda consumul zilnic de lapte, iaurt, kefir si branza degresata. In acest fel sistemul osos si dantura beneficiaza de suportul necesar pentru o dezvoltare optima.

De evitat

O alimentatie echilibrata desi se gaseste in sloganul fast fast-foodurilor nu are nicio legatura cu acestea. Pentru a evita cresterea in greutate si afectiunile gastrointestinale recomandam evitarea frecventarii fast-foodurilor. De asemenea adolescentii sunt sfatuiti sa evite bauturile dulci acidulate, dulciurile in exces si alcoolul. De asemenea dietele drastice pentru a scadea in greutate nu sunt o idee buna in cazul adolescentilor. In cazul in care exista o problema legata de greutate sau o tulburare de comportament alimentar este bine sa se ia legatura cu medicul nutritionist.

Dr. Alin Popescu

www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu