Dieta Zone, o alegere de lunga durata pentru o viata sanatoasa

Timp estimat de citire4 minute, 18 secunde

Dieta Zone a fost creata de doctorul Barry Sears in anul 1990, initial pentru bolnavii cardiaci. In 1995 insa, a fost facuta cunoscuta publicului larg. Denumirea ei vine de la grecescul „zona” care inseamna mod de viata. Dieta Zone se incadreaza deci in categoria celor de lunga durata, pentru o viata mai lunga si mai sanatoasa.

Dr. Sears considera ca dietele sarace in grasimi cresc productia de insulina, ceea ce cauzeaza excesul ponderal. „Consumul de grasimi este esential in arderea grasimilor”, afirma doctorul. Rationamentul sau era ca grasimile mononesaturate contribuie la senzatia de satietate si scad rata la care carbohidratii sunt absorbiti. O absorbtie mai lenta a carbohidratilor inseamna un nivel de insulina mai scazut, ceea ce se traduce printr-o scadere a stocarii grasimilor in tesutul adipos. Daca organismul are nevoie de energie si nu poate “arde grasimile” din cauza nivelului crescut de insulina in sange, ne simtim obositi, ne va fi foame si metabolismul incetineste pentru a compensa.

40:30:30, dieta ideala

Formula dietei Zone este 40% carbohidrati, 30% proteine si 30% grasimi. Acest raport trebuie respectat la fiecare masa, motiv pentru care dieta Zone a fost considerata de catre multi dieta perfecta, fiind foarte echilibrata in toti nutrientii. Dieta mentine echilibrul hormonal pentru timp indelungat si reduce senzatia de foame. Programul doctorului Sears este folosit in centrele Joslin de Cercetare a Diabetului (SUA) pentru controlul obezitatii.
Vocile critice spun ca dieta Zone este destul de complexa si greu de urmat, iar caloriile pot fi prea putine pentru o persoana activa. Asociatia Americana a Inimii nu recomanda dieta lui Sears, deoarece o considera prea bogata in proteine, saraca in nutrienti esentiali si cu putine informatii despre efectele pe termen lung. Dieta a mai fost criticata si de vegetarieni, motiv pentru care, in 2000, Barry Sears a publicat „Soy Zone”, o dieta bazata pe proteinele din soia.

Meniul pentru 3 zile de dieta Zone

Ziua 1
Mic dejun:
 – salata de fructe, care sa contina: 1 lingura de branza slaba de vaci, 3 felii de ananas din compot, 1 mandarina, 4 alune
Pranz:
– salata din: 1 lingura de mazare fiarta, 1 lingura de ciuperci maruntite si fierte, salata verde, telina rasa, 1 lingura si jumatate de ulei de masline, 2 linguri de otet balsamic, 100 grame piept de curcan fiert, 50 grame sunca de pui, o felie de cascaval taiata marunt.
– un mar
Cina:
– pui cu ghimbir: 1 lingurita si jumatate de ulei de masline, 2 broccoli, 100 g pipet de pui fara piele, 2 linguri mazare, 1 lingura de ceapa maruntita, 1 lingura de ghimbir. Se pune uleiul intr-o tigaie, impreuna cu puiul taiat marunt si se lasa pe foc, amestecandu-se continuu timp de 5 minute. Apoi se adauga broccoli, mazarea, ceapa, ghimbirul si un sfert de cana de apa. Se fierb la foc mic timp de 20 de minute.
–  struguri
Ziua 2
Mic dejun:
– iaurt si fructe (la alegere dintre: kiwi, portocale, zmeura sau capsuni) si 4 nuci.
Pranz:
– salata de ton: 1 conserva de ton, telina, 1 lingura si jumatate de ulei de masline si 2 linguri de otet balsamic, 2 frunze de salata verde. Tonul se amesteca cu telina. Peste frunzele de salata verde se pune amestecul de ton.
 – o portocala.
Cina:
– peste la cuptor,peste care se adauga fasole verde fiarta, parmezan, piper, suc de lamaie si ceapa taiata marunt.
– 2 prune
Ziua 3
Mic dejun:
– omleta spaniola: 2 linguri de ceapa maruntita fin, 1 lingurita de piper, albusuri de la 6 oua, 1 lingura de lapte degresat, 1 lingura de pudra de chilli, 1 lingura jumatate de ulei de masline. Se amesteca ingredientele si se prajesc.
– o mandarina
Pranz:
– salata: 2 frunze de salata verde, 2 broccoli, piper fin, un sfert de cana de fasole uscata fiarta, 1 rosie taiata felii, 1 lingura si jumatate de ulei de masline si una de otet balsamic, 1 lingura de suc de lamaie, 150 g carne de pui la gratar (pulpa, piept).
– desert: o para
Cina:
– somon la cuptor cu salata de legume la alegere asezonata cu lamaie, otet balsamic si ulei de masline.
– desert: un mar si o pruna.
 
Gustarile dintre mese contin mici portii de proteine, carbohidrati sau grasimi. Gustarea ideala in acest tip de dieta este formata din amestecul a unui aliment din categoria proteina, un carbohidrat si o grasime la alegeredin urmatoarea lista:
 
Proteine:
– ¼ cana de branza slaba de vaci
– o felie de mozzarella
– 30 grame de sunca de pui, muschi file
– 30 g de ton
– 60 g de carne slaba

Carbohidrati:
– ½ mar
– 3 caise
– 1 kiwi
– o mandarina
– ¼ de cana de salata de fructe
– ½ para
– ½ portocala
– 8 cirese
– ½ nectarine
– o piersica
– o pruna
– ½ grapefruit
 
Grasimi:
– 3 masline negre
– 3 nuci
– 4 alune
– ½ lingura de unt de arahide
– ½ lingura de unt

Rezultatele dietei pot varia in functie de starea dvs. de sanatate si de caracteristicile fiecarui organism. Inainte de a incepe orice dieta, va rugam sa consultati medicul.


Dr. Laura Bara
Medic medicina sportiva
bara_laura@yahoo.com
  
 
 
 
 
 
 

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate