Dieta Ornish, excelenta pentru slabit si pentru sanatatea inimii

Timp estimat de citire3 minute, 42 secunde

Dietele de slabit cu efecte pozitive asupra sanatatii generale a organismului sunt mai rare, iar dieta Ornish se numara printre ele. Desemnata de U.S. News cea mai buna dieta de slabit cu rol asupra sanatatii cardiovasculare pentru 2014, Ornish este o dieta saraca in grasimi ce te face sa te simti mai bine, sa traiesti mai mult, sa pierzi kilograme si sa castigi sanatate.

Acum cativa ani, profesorul de medicina Dean Ornish de la Universitatea din California a publicat o carte, The Spectrum, sub forma de ghid pentru slabit si pentru sanatate. Aceasta nu este doar o dieta, ci un mod de a privi viata cu mai mult optimism, mai putin stres si mai multa recunostiinta.

Dieta Ornish, rezultatul a 35 de ani de cercetari

Dieta Ornish functioneaza pentru ca are la baza 35 de ani de cercetari stiintifice. Poate fi adaptata in mai multe moduri, in functie de scopul pe care il ai – sa slabesti, sa-ti scazi tensiunea arteriala, sa previi diabetul, afectiunile cardiovasculare sau alte tulburari. Teoria cea mai importanta pe care se bazeaza aceasta dieta este ca nu trebuie sa simti ca tii o dieta, pentru ca altfel va veni un moment la care vei renunta la acea dieta. In dieta Ornish, iti este permis orice, numai sa inveti sa faci alegerile cele mai bune.

Cele cinci categorii de alimente permise in dieta Ornish

Ornish imparte alimentele in cinci categorii, de la foarte sanatoase (categoria 1) la deloc sanatoase (categoria 5). Conform teoriei Ornish, trebuie sa mananci, in mare parte, alimente vegetale, iar carnea si alimentele procesate sa nu se regaseasca in meniul tau.

Categoria 1 (cele mai sanatoase alimente): fructe, legume, cereale integrale, leguminoase (mazare, fasole, naut, linte), verdeturi, condimente, ulei de peste, produse din soia, indulcitorul stevia, ceai verde, suc de fructe (cel mult 250 ml zilnic), bere (cel mult 360 ml zilnic), vin (cel mult 180 ml zilnic), lactate degresate si albus de ou. In aceasta categorie se regasesc alimente bogate in carbohidrati buni, grasimi si proteine bune – peste 100.000 de substante cu efect antioxidant, de protectie cardiovasculara si anti-imbatranire.

Categoria 2: aici se regasesc alimente cu un continut mai mare de grasimi, precum fructele de avocado, semintele, nucile, legumele la conserva, maslinele, ciocolata neagra (in cantitati mici), ceaiul negru, sucurile dietetice, bauturile decofeinizate, uleiurile in cantitati mici – uleiul de rapita este recomandat, in detrimentul uleiului de masline.

Categoria 3: fructe de mare, peste gras (somon, in special salbatic, datorita continutului mai mic de mercur), carbohidrati rafinati, indulcitori, margarina fara acizi trans, uleiuri mai grase.

Categoria 4: carne de pui, peste, lactate, margarina, maioneza, gogosi, orez prajit (in special din retetele chinezesti), produse de patiserie, prajituri, placinte.

Categoria 5 (alimente deloc sanatoase): alimentele din aceasta grupa nu contin foarte mult nutrienti si sunt bogate in grasimi trans sau saturate, precum carnea rosie, galbenusurile de ou, puiul prajit, pestele prajit, hot dog-ul, organele, untul, smantana si uleiurile tropicale.

Regulile dietei Ornish

Este esential sa iti creezi propriile reguli, pe baza celor cinci categorii de alimente si sa tii dieta Ornish asa cum te simti tu mai confortabil. Dean Ornish porneste de la ideea ca doar tu poti decide ce este mai bun pentru tine si doar atunci cand urmezi o dieta care sa ti se potriveasca poti slabi pe termen lung.

Obisnuieste-te sa mananci portii mici si, daca vrei sa gusti si din alimentele nesanatoase, mananca-le cel putin alaturi de alimente sanatoase, din prima categorie (fructe, legume). Daca mananci prea mult, chiar si un aliment sanatos poate deveni nociv – de exemplu, un pic de ciocolata neagra in fiecare zi iti poate diminua tensiunea arteriala, dar mai multa ciocolata inseamna cantitati mari de zahar, calorii si grasimi saturate. Ideea de baza este sa inveti sa mananci sanatos si sa adopti acest stil alimentar toata viata!

Ornish? O dieta complexa si cu rezultate bune!

Dieta Ornish este una destul de dificil de urmat, datorita schimbarilor pe care trebuie sa le faci in stilul tau de viata. In primul rand, trebuie sa renunti la grasimi, alimente procesate si, in mare parte, la carne, ceea ce te poate face sa iti fie foame tot timpul. Totodata, trebuie sa urmezi un set de reguli cu privire la stilul de viata:

  • Sa faci miscare zilnic (o plimbare de 30 de minute) sau de 3 ori pe saptamana, o plimbare de o ora.
  • Sa iti gestionezi stresul prin meditatie, exercitii de stretching, tehnici de respiratie sau exercitii de vizualizare.
  • Sa iti cultivi o stare de spirit pozitiva, bazata pe sentimente de bucurie, afectiune, iubire, gratitudine si respect.

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu