Cronobiologia te ajuta sa slabesti eficient

Timp estimat de citire3 minute, 20 secunde

Daca te-ai decis in sfarsit sa-ti schimbi stilul de viata si sa incerci sa slabesti, dar kilogramele nu prea par sa se „topeasca”, poate ca nu actionezi tocmai ca la carte. Schimbarile mici, de cele mai multe ori, dau rezultate mari, in timp, si la timpul potrivit. Mai precis la ora potrivta. Mananca la ora potrivita si vei slabi.

 

Cronobiologia este una dintre cheile in ceea ce priveste slabitul si mentinerea unei greutati normale. Ideea este simpla: organismul nostru are un anume ritm dupa care functioneaza in fiecare zi. Astfel, anumiti constituenti alimentari par a ne fi de folos in lupta contra kilogramelor in plus in anumite momente ale zilei, fiind in totala simbioza cu corpul nostru.

Slabitul – o chestiune care tine de ritm
Activitatea organelor noastre variaza pe parcursul unei zile si, in egala masura, si metabolismul care regleaza alimentatia si absorbtia nutrimentelor. Concret, acest lucru semnifica faptul ca, daca mancam o farfurie de paste sau spuma de ciocolata la ora 22, impactul asupra corpului nostru nu este acelasi daca am manca la pranz. Prin extensie, un comprimat de magneziu luat dimineata la trezire nu actioneaza in acelasi fel daca il luam seara.

Organele noastre au fiecare propriul lor ritm si o activitate maxima la anumite ore: 

  • activitatea renala maxima – intre orele 5 si 11 dimineata;
  • activitatea pancreatica maxima – de la 8 la 10 dimineata si de la 18 la 21 seara;
  • activitatea hepatica si biliara maxima – de la ora 11 la 15;
  • activitatea intestinala maxima – de la ora 7 la 9 dimineata;
  • activitatea musculara maxima – de la ora 10 dimineata la ora 12 si de la 16 la 19;
  • capacitatea maxima de invatare – intre orele 9 si 11 dimineata si de la ora 15 la 17;
  • activitatea intelectuala de concentrare – de la 8 la 10 dimineata si de la 16 la 17;
  • activitatea de trezire (in care este implicat hormonul numit cortizol) de la ora 6 la 9 dimineata.

 

Pentru a slabi ajutandu-te de cronobiologie, trebuie sa-ti observi ritmul propriului organism si sa te concentrezi asupra organelor implicate in procesul slabirii: pancreasul, ficatul, rinichii si tubul digestiv.
   
In practica

  • Daca activitatea renala este maxima dimineata intre orele 5 si 11, pentru a stimula eliminarea prin diureza a toxinelor, va trebui sa consumi cea mai mare cantitate din cei 2 litri si jumatate de apa necesari intr-o zi, intre aceste ore.
  • Pentru ca secretia pancreatica este maxima intre 8 si 10 dimineata, adica descarcarea de insulina, poti consuma glucide – din fructe si legume daca vrei sa slabesti sau din dulciuri, paine, paste fainoase daca vrei sa-ti mentii greutatea.
  • La pranz, masa poate fi destul de copioasa datorita activitatii biliare si hepatice maxime intre orele 11 si 15, metabolizarea alimentelor petrecandu-se mult mai eficient.
  • De asemenea, pentru ca activitatea musculara este maxima intre orele 10 si 12 si in cealalta parte a zilei, intre 16 si 19, in aceste intervale orare, ia o gustare proteica, de exemplu una la ora 10 si una la ora 17 – (baton proteic, branza proaspata de vaci).
  • Daca vei lua pranzul la ora 12 sau cina pana in ora 19, de asemenea sunt foarte indicate proteinele din carne (peste, pui, vita). Motivul: activitatea musculara este maxima intre aceste ore, iar proteinele ingerate vor fi utlizate dupa metabolizare chiar de catre tesutul muscular (se stie ca, atunci cand vrem sa slabim, sunt necesare proteinele in dieta tocmai pentru a nu pierde masa musculara).
  • Cina poate fi compusa din proteine (carne slaba), fara grasimi, dar cu zaharuri (iaurt de fructe, fructe, compot, si alte dulciuri, insa fara grasimi – ex. frisca, prajituri, ciocolata). Activitatea pancreatica, adica secretia de insulina, fiind maxima si intre orele 18 si 21, este capabila sa scada nivelul de glucoza, care creste prin consumul de glucide. Grasimile nu au ce cauta in meniu in acest interval orar, pentru ca insulina, avand un nivel crescut, stimuleaza lipogeneza si depozitarea lipidelor in celulele adipoase.

 

Nu uita…
Activitatea fizica este esentiala atunci cand vrei sa-ti pastrezi silueta sau sa slabesti. Alege sa faci sport intre orele 10-12 si 16-19, activitatea musculara fiind maxima intre aceste intervale orare.
 

Dr. Laura Bara
Medic medicina sportiva
bara_laura@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate