Cele mai periculoase alimente pentru dantura

Timp estimat de citire7 minute, 55 secunde

Fiecare adult si-a creat un obicei atunci cand vine vorba de alimentatie, chiar si mesele neregulate si haotice reprezentand un obicei. Insa, printre alimentele pe care unele persoane le consuma chiar zilnic se numara si acelea care ne ataca dantura, afectandu-ne zambetul, imaginea, dar si sanatatea. Doctorul dentist de la clinica Royal Dental, Ioana Negoita, a studiat si listat toate alimentele ce pot afecta smaltul dintilor. 

“Aceste alimente ne afecteaza smaltul dentar sau pH-ul oral, ducand astfel la patarea dintilor, la formarea cariilor, a tartrului sau chiar a placii bacteriene, care reprezinta primul stadiu al parodontozei” este de parere dentistul Ioana Negoita.
Alcoolul – are rol de dezinfectare daca este folosit corect. Apa de gura contine alcool si prin clatirea energica a gurii timp de un minut se elimina riscul de a face placa bacteriana. Insa, pentru cei care obisnuiesc sa consume des alcool, chiar daca intr-o cantitate mica, riscul afectarii danturii este mare, dar, totodata, nu doar dintii sunt afectati, cat si gingiile si mucoasa orala. Alcoolul predispune la atrofia mucoasei orale, la fel ca si tigarile. Astfel, retractiile gingivale sunt mai frecvente, iar cariile apar mai des.

Amidonul – alimentele care contin zahar si amidon, adica o parte din ce inseamna carbohidrati, hranesc, de asemenea, bacteriile din cavitatea bucala, care produc la randul lor acei acizi ce ataca smaltul dintilor si ii deterioreaza. Nu trebuie insa sa renuntati la produsele cu amidon, ci doar sa aveti grija sa va spalati dupa fiecare masa in timpul careia consumati astfel de alimente.
Băuturile energizante pentru sportivi – Cu un nivel mare de cafeina si cu alte ingredinte precum taurina, guarana sau gingseng afecteaza masiv smaltul dentar. Multe dintre aceste produse contin de 3 ori mai multa cafeina decat Coca Cola, unele chiar de cinci ori mai mult. Astfel ca, hipertensiunea sau ritmul cardiac neregulat pot aparea.

Cafeaua – modifica usor pH-ul salivar, insa pateaza smaltul, astfel ca bautorii de cafea care nu obisnuiesc sa se spele imediat pe dinti dupa consumarea acesteia, vor avea intotdeauna dintii mai galbeni. Cafeaua modifica insa pH-ul salivar si predispune la tartru.

Caramelele, jeleurile, branzeturile cleioase, untul de arahide – si toate celelalte alimente care se lipesc de dinti sunt destul de periculoase pentru sanatatea dentara.

Carbohidratii simpli (precum painea alba si bomboanele) si alimentele foarte procesate – sunt transformate usor in zahar, care favorizeaza dezvoltarea bacteriilor, iar multe dintre alimentele foarte procesate sunt bogate de asemenea in zahar. Nu ar fi bine oricum sa se faca excese in ceea ce le priveste doarece nu sunt nici prea sanatoase.

Ceaiul – desi este considerata o bautura sanatoasa, dentistii sustin ca (in special cel negru) poate provoca mai multe pete, chiar si decat cafeaua.

Chipsurile, semintele, alunele, fisticul, covrigeii si popcornul – contin carbohidrati si zahar, iar in combinatie cu germenii prezenti in cavitatea bucala provoaca aparitia acidului lactic, cu diverse grade de risc. Dintre ele, popcornul este cel mai periculos. Motivul: sunt tari si pot strica smaltul. Cojile de la popcorn pot intra sub gingii si nu mai pot fi inlaturate cu periuta de dinti, iar uneori, nici cu ata dentara.

Ciocolata – din cauza continutului ridicat de cacao, este un alt aliment care in timp va modifica nuanta dintilor sau ii va pata. Mai mult decat atat, ciocolata duce la atacul carios al dintilor din cauza cantitatii mari de zahar.

Citricele – sunt foarte sanatoase pentru organismul nostru, dar nocive pentru dinti. Smaltul dentar este atacat in special de acizii continuti in citrice, ce acidifica pH-ul oral. Consumul citricelor sau a sucurilor naturale din aceste fructe este indicat de catre medicii nutritionisti, insa medicii dentisti atrag atentia ca, dupa o masa care le contine, sa va spalati obligatoriu dintii. Daca nu aveti la indemana pasta si periuta de dinti, se recomanda folosirea atei dentare sau apei de gura.

Cocktailurile cu gheata, fie ele alcoolice sau non-alcoolice – sensibilizeaza si ele dintii. Bauturile foarte reci duc la aparitia fisurilor dentare. Specialistii recomanda evitarea diferentelor de temperatura. De exemplu, bauturile reci nu trebuie consumate dupa supe sau alte  mancaruri calde.

Dulciurile – indiferent ca vorbim de bomboane sau prajituri, stim ca dulciurile reprezinta inamicul principal al dintilor sanatosi. Consumate cu moderatie, acestea nu reprezinta un pericol mare pentru albul dintilor.

Iaurtul – realizeaza un mediu ideal pentru dezvoltarea placii bacteriene, oferindu-i atat pH-ul acid (prin fermentatie), cat si nutrientii de care bacteriile care formeaza placa au nevoie ca sa se dezvolte. Daca mai contine si dulciuri (dulceata, miere, zahar, fructe), acesta devine si mai nociv. Nutritionistii recomanda insa consumul zilnic al iaurtului pentru numeroasele beneficii pe care le aduce organismului, astfel ca pentru a va proteja si dintii se recomanda sa va faceti igiena orala dupa fiecare masa.

Medicamente – in special capsulele efervescente. Nu trebuie sa exagerati cu vitamina C, aspirina efervescenta si alte tablete masticabile. Pastilele pentru supt si siropurile care combat tusea contin adesea cantitati mari de zahar. Daca vreti sa evitati ca acesta sa va afecteze dintii si sanatatea cautati variante care sunt fara zahar, chiar daca au un gust mai neplacut.

Mustarul si alte sosuri (ketchup, maioneza) – ataca de asemenea dintii, maioneza fiind insa mai putin nociva decat celelalte doua sosuri. Atat mustarul, cat si ketchap-ul au pH acid. Unele mancaruri, ca pizza, ataca dintii, mai ales daca se asociaza cu tigari si sucuri carbogazoase. Si mancarurile fast-food bogate in sosuri sunt periculoase pentru sanatatea orala.

Otetul – din salate, muraturile si sosurile care contin otet au un pH foarte acid, atacand smaltul. La orice consum de alimente sau bauturi, smaltul sufera o usoara demineralizare. In aceeasi categorie de aciditate ca si otetul se numara lamaia, restul citricelor fiind mai putin acide, insa tot nocive.

Sucurile cu acid – sunt deosebit de periculoase pentru dinti, unele dintre acestea patand si smaltul, cum ar fi cele inchise la culoare (fructe de padure, mure, visine). Sucurile cu acid ataca smaltul atat prin acidul pe care il contin, cat si prin cantitatea mare de zaharuri. In smalt se creeaza, astfel, microfisuri in care vor patrunde bacteriile din saliva, evoluand ulterior prin formarea cariei dentare.

Tigarile – afecteaza si ele toate elementele cavitatii orale, atat dintii, cat si gingiile si mucoasa orala, atrofiind-o. Astfel fumatorii dezvolta des carii, tartru dentar, placa bacteriana este accentuata, riscand retractii gingivale cu carii de colet, boala parodontala, atrofia mucoasei orale, mucoasei limbii si a mugurilor gustativi, diminuand gustul. Acesta este unul din motivele pentru care cei care renunta brusc la tigari au tendinta de a manca mai mult, pentru ca gustul alimentelor devine brusc foarte bun dupa sistarea tigarilor.

Vinul – este una dintre cele mai periculoase bauturi cand vine vorba de culoarea danturii dumneavoastra. Nu doar vinul rosu, ci si cel alb va poate afecta dintii.

Sfaturi:
•    Spalati-va pe dinti la cateva minute dupa ce ati mancat chipsuri, popcorn sau covrigei, ori folositi o scobitoare pentru a inlatura resturile care pot ramane in jurul dintilor. Resturile de popcorn pot provoca aparitia cariilor si probleme cu gingia.
•    Beti sucul cu paiul pentru a evita expunerea maxima a dintilor la acidul fosforic. O alta recomandare este sa beti sucul cat mai repede si sa nu-l lasati de-a lungul mai multor ore pentru ca, astfel, expunerea dintilor la acid se prelungeste.

Mai mult, incercati sa clatiti gura cu apa dupa ce ati baut suc.
•    Daca vrei sa beti totusi cafea, sa aveti la indemana si o sticla de apa pentru a va clati gura imediat ce ati terminat cafeaua. In plus, incercati sa mestecati guma fara zahar pentru a neutraliza pH-ul din gura.
•    Clatiti-va gura cu apa dupa ce ati terminat de baut alcool pentru a-l dilua. Daca obisnuiti sa consumati zilnic alcool, faceti in asa fel incat sa aveti la dispozitie si cate un pahar de apa pentru fiecare pahar de bautura alcoolica.
•    Printr-un consult medical, dentistul va poate aplica un test de pH al salivei. Daca nivelul pH-ului este de 5,5 sau sub aceasta valoare, atunci sunteti mai expusi aparitiei cariilor. Trebuie sa aveti mare grija pentru ca aparitia cariilor este de cele mai multe ori insesizabila.
•    Adaugati  in alimentatia dumneavoastra carne de pui, somon si oua, pentru a avea dinti mai puternici.
•    Adaugati  la paste spanac sau napi, pentru ca aceste plante contin fluoride care intaresc dintii.
•    O igiena orala corecta implica o buna periere a dintilor, cu paste de dinti indicate de medicul dentist care ar trebui sa va sugereze si tipul de periuta adecvata danturii dumneavoastra. Periajul se face de sus in jos si nu dintr-o parte in alta pentru a nu adanci si mai mult alimentele intre dinti. De asemenea, trebuie utilizata ata dentara dupa fiecare spalare pe dinti, apoi seara, inainte de culcare, nu uitati ca la finalul igienii orale sa folositi si apa de gura. Dusurile orale care au aparut recent pe piata sunt foarte bune pentru igiena orala, insa nu indispensabile.                                                                              



Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate