5 portii de fructe si legume, in fiecare zi!

Timp estimat de citire3 minute, 30 secunde

Suna imposibil si totusi asta este recomandarea specialistilor in nutritie din toata lumea: trebuie sa mancam cinci portii de fructe si legume pe zi! Indiferent de programul pe care il ai, de anotimp si de buget, cele cinci portii sunt esentiale pentru o sanatate de fier. Cum sa faci? Incepe anul cu dreptul si propune-ti sa pui in aplicare sfaturile noastre!

Initiativa Ministerului Sanatatii din SUA, aceea de a educa populatia sa manance zilnic cinci portii de fructe si legume in diverse forme, are ca scop reducerea afectiunilor legate de alimentatia dezechilibrata, inclusiv obezitatea, bolile cardiovasculare si anumite tipuri de cancer. Fructele si legumele fac parte dintr-un meniu sanatos si echilibrat, asa ca invata sa le incluzi in dieta ta zilnica.

Un studiu nou de la Universitatea din Warwick din Marea Britanie sustine ca oamenii cei mai sanatosi din punct de vedere fizic si mental sunt cei care mananca nu doar cinci, ci chiar sapte portii de fructe si legume pe zi. Studiul a fost realizat pe 80.000 de britanici, iar rezultatele au fost date publicitatii luna trecuta.

De ce nu ai manca sanatos? 3 scuze frecvente
Cand trebuie sa iti schimbi un obicei, este usor sa-ti gasesti scuze: nu ai timp sa cumperi fructe si legume proaspete la doua zile, nu ai suficienti bani pentru o astfel de dieta sau poate ai un program foarte incarcat, care nu-ti permite sa „ciugulesti” mereu cate ceva. Propun sa le luam pe rand si sa combatem aceste motive ce te impiedica sa mananci cele 5 portii de fructe si legume in fiecare zi.
1. Nu ai timp de cumparaturi: iti este la indemana sa mergi o data la cumparaturi si sa faci provizii pentru toata saptamana. Atunci, este foarte simplu: mizeaza pe fructe si legume congelate sau in conserva. Legumele si fructele congelate mentin majoritatea proprietatilor nutritive ale celor proaspete si le poti folosi in orice anotimp sau moment al zilei!
2. Bugetul nu-ti permite: si in aceasta situatie exista solutii. Cumpara fructele si legumele din piata sau aprovizioneaza-te de la producatorii locali, alegand mereu numai produsele de sezon. Nu numai ca sunt mai ieftine, dar sunt si mai aromate decat cele de import, pentru ca nu au fost supuse unui transport indelungat. Exista si variante de fructe si legume congelate mai ieftine, de obicei marci proprii ale unor supermarketuri.
3. Ai un program foarte incarcat: daca esti mereu pe picior de plecare, iar programul tau este deja burdusit, cauta sa ai mereu la indemana fructe deshidratate (smochine, caise, curmale). Pregateste-ti salate rapide pentru cina si ia-ti cu tine la birou sau in masina felii de fructe si legume, pe care sa-ti fie usor sa le mananci oricand.
O alta piedica poate fi faptul ca, pur si simplu, nu-ti place gustul acestor alimente. In acest caz, incearca sa variezi modalitatile de preparare ale legumelor – gusta-le pregatite la cuptor, pe gratar, la aburi, presarate cu diferite condimente si sosuri usoare, preparate in casa (de usturoi, de mustar sau de iaurt). Dar haideti sa descoperim impreuna mai multe variante!

Cum sa mananci fructe si legume la fiecare masa
Trei mese principale si una-doua gustari reprezinta meniul zilnic al oricarei persoane adulte, care vrea sa aiba o alimentatie sanatoasa. Include cel putin o portie de fructe sau legume la fiecare masa – noi iti aratam cat de usor poti face acest lucru.
La micul dejun:
• Bea un pahar de suc de portocale sau de mere proaspat stors.
• Adauga in bolul cu cereale cateva fructe uscate.
• Pregateste-ti un shake din fructele sau legumele pe care le ai la indemana.
La pranz:
• Salatele sunt cea mai buna varianta pentru o portie sanatoasa de verdeturi.
• Daca pranzul tau se rezuma la sandvisuri, adauga rosii, castraveti sau ardei gras.
• Iti poti lua la birou un bol cu supa-crema de legume (broccoli, ciuperci, morcovi, sparanghel), perfecta pentru sezonul rece.
La cina:
• Poti lua, ca desert, un iaurt simplu cu bucati de fructe proaspete (banane, mere).
• Legumele coapte pe gratar, asezonate cu un sos pregatit in casa, sunt delicioase si usor de pregatit.
• Salata de fructe este o alegere buna si sanatoasa pentru toata familia.

Raluca Baciu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu