Legume italienesti sanatoase si gustoase

Timp estimat de citire3 minute, 0 secunde

Bucataria italieneasca este una dintre cele mai apreciate din lume. Prin bine-cunoscutele paste sau pizza, consumate pe toate continentele, ea a cucerit mapamondul. Numai ca in Italia exista multe alte feluri de mancare specifice, delicioase si foarte nutritive, despre care se vorbeste mult mai putin.

Cele mai multe feluri de mancare italienesti se bazeaza pe legume si ierburi pe care noi, in Romania, le putem achizitiona din raioanele cu delicatese din supermarket, dar pe care nu suntem obisnuiti sa le gatim. Este adevarat, legumele respective nu sunt pur italienesti. Ele se gasesc si se pregatesc si in alte zone ale Europei. Dar bucataria din Peninsula este cea care le foloseste cu cea mai desavarsita arta. Iti impartasim date interesante despre cateva si poate ca, in acest fel, o sa te incurajam sa le prepari si tu.

Anghinarea are doar 47 kcal

Este o planta atat de frumoasa, incat ai vrea sa o folosesti doar in scop decorativ. Partea comestibila chiar este bobocul unei flori, de forma globulara si de culori care variaza de la verde la violet-purpuriu. Este o leguma hipocalorica, avand doar 47 kcal la 100 g. Contine un nivel ridicat de fibre alimentare care asigura profilaxia constipatiei, sanatatea intestinului si scad absorbtia colesterolului. Mai mult, in anghinare exista principii amare care au dovedit, in studii stiintifice, ca pot inhiba sinteza colesterolului si creste excretia sa biliara. In anghinarea proaspata exista niveluri ridicate de acid folic, vitamina C si vitamina K. Anghinarea este o sursa de antioxidanti − silimarina, acid cafeic si acid ferulic − care lupta eficient impotriva stresului oxidativ.

Puterea antioxidanta de ansamblu a anghinarei (masurata de indicatorul ORAC) este foarte mare. Anghinarea are si mici cantitati de beta-caroten, luteina si zeaxantina. Se adauga elemente minerale: potasiu, calciu, fier, mangan si fosfor.

Feniculul, bogat in antioxidanti

Este o planta crocanta, cu gust dulce-acrisor, care da savoare multor feluri mediteraneene. Feniculul este alcatuit dintr-un bulb alb sau verde deschis, din care pornesc o serie de tulpini comestibile, cu frunze si flori cu seminte. Toate regiunile sunt comestibile, de la bulb si tulpini la frunze si seminte. Din punct de vedere al originii, feniculul apartine familiei umbeliferelor, ceea ce il face inrudit cu morcovul, patrunjelul, mararul si coriandrul. Contine o combinatie particulara de fitonutrienti puternic antioxidanti. Studiile au aratat ca puterea antioxidanta a feniculului este similara cu a unor antioxidanti sintetici extrem de potenti, dar destul de toxici, cum este BHA. Feniculul contine si vitamina C, fibre, folati si potasiu, calciu, magneziu, fier, niacina etc.

Radicchio, indicat in curele de slabire

Este o leguma-frunza, numita si „cicoare italiana”. Aspectul e specific: are frunze rosii sau purpurii, cu zone albe si are un gust amarui si iute, care se combina perfect cu carnea la gratar. In Antichitate, radicchio era folosita ca planta medicinala, ca solutie pentru purificarea sangelui si pentru insomnie. Chiar daca, astazi, astfel de intrebuintari ar putea parea nemotivate, radicchio ramane o planta valoroasa nutritiv, fiind bogata in fibre, vitamine si minerale. Este plina de fitonutrienti antioxidanti (mai ales polifenoli si luteina), are putine calorii si este o sursa excelenta de seleniu, fosfor, potasiu, calciu, vitamine din complexul B si alte vitamine (C, A, K, E). Principiul amar (lactucopicrina) are efect analgezic si sedativ. Fibrele asigura satietatea si fac ca planta sa fie indicata in curele de slabire.

Radicchio promoveaza formarea de bila, asigurand astfel o digestie sanatoasa si o eliminare corespunzatoare a colesterolului din organism.

Sper ca ceea ce ti-am spus te va determina sa inveti sa gatesti cu aceste legume mediteraneene. Sau macar sa nu le eviti, pentru ca sunt extrem de sanatoase si gustoase.

Dr. Corina Zugravu

Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Nota pentru articolul «Legume italienesti sanatoase si gustoase»:5.00/ 5 (1 vot)

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu

Articole recente

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F