Echilibrul energetic, secretul controlarii greutatii

Dr. Serban Damian, nutritionist

Timp estimat de citire2 minute, 47 secunde

Ai auzit de atatea ori termenii “echilibru energetic”, “deficit energetic”, “aport energetic”, “consum energetic”, dar daca vrei sa intelegi ce este echilibrul energetic, imagineaza-ti corpul ca pe o masina care functioneaza 24 de ore pe zi, 7 zile pe saptamana.Sunt sigur ca nu te astepti ca masina ta sa te duca dintr-un loc in altul fara sa fie periodic realimentata, asa cum nu poti sa pui benzina in rezervor mai mult decat volumul sau. Si totusi, multi oameni asa procedeaza cu propriul corp – incearca sa functioneze “pe gol” cu orele si apoi alimenteaza cu prea mult “combustibil”. Cercetarile specialistilor in nutritie sportiva arata cat de contraproductiva este aceasta strategie.
 
Sa presupunem ca vrei cu adevarat sa elimini grasimea si te-ai decis sa alergi in fiecare dimineata pe stomacul gol. Cea mai simpla cale pentru organism de a face rost de energie este catabolizarea tesutului muscular. Organismul poate converti aminoacizii, “caramizile” tesutului muscular, in glucoza – zaharul care sustine energetic activitatile umane. O persoana care alearga inainte de a manca distruge chiar tesutul pe care urmareste sa il dezvolte.

Evita infometarea

A doua cale este probabil si mai obisnuita pentru multi oameni – si din nefericire conduce in final la crestere in greutate. Acestia lasa sa treaca o perioada lunga de timp intre mese, iar cand le este foarte foame, devoreaza tot ce le iese in cale. In mod garantat, vor avea o descarcare de insulina in sange mult mai mare decat ar fi trebuit sa aiba in mod normal. Iar asta inseamna mai mult depozit adipos.
De obicei oamenii combina cele doua strategii contraproductive si isi transforma organismul intr-o masinarie perfecta de distrus muschi si depozitat grasime. Exercitiile intense reduc apetitul pe termen scurt, dar cand te obisnuiesti cu acestea, pofta de mancare va deveni proportionala cu efortul fizic.

Daca vei alerga 10 km pe stomacul gol, apoi vei manca suficient cat pentru o cursa de 15 km, efectul final va fi ca vei pierde o parte din tesutul muscular si vei depune grasime din masa de dupa alergare.

Pastreaza echilibrul!

Echilibrul energetic este raspunsul la aceste dileme. Studiile au aratat ca cele mai bune rezultate se obtin atunci cand este mentinut acest echilibru in limitele unei diferente de 300-500 kcal de-a lungul zilei, intre aportul si consumul energetic.

Retine urmatoarele principii de baza:

  • Mananca imediat ce te trezesti dimineata;
  • Mananca ceva inainte de antrenament, indiferent de momentul zilei cand vei face efort.
  • Mananca imediat dupa antrenament, cand corpul este golit de resursele sale energetice. Actioneaza rapid sau vei incepe sa consumi muschii ca resursa energetica.
  • Programeaza-ti in total 5 sau 6 mese mici pe zi.

Multe dintre studiile de nutritie au aratat ca sportivii care au introdus trei gustari pe zi pe langa mesele principale, au eliminat din stratul adipos si au castigat masa musculara, acestea fiind doar principalele beneficii din randul celor pe care si le-ar dori un sportiv, pe langa care am mai putea aminti forta si rezistenta la efort. Bineinteles, poti pur si simplu sa adaugi cateva sute de kilocalorii la regimul alimentar si sa scazi in greutate, dar trebuie sa redistribui cantitatea totala zilnica de calorii, astfel incat sa mananci mai des, dar mai putin la fiecare masa. Oricum ai proceda, restrictionarea brutala a cantitatii de calorii in speranta unei reduceri dramatice si bruste a greutatii reprezinta o abordare gresita.

Dr. Serban Damian
Nutritionist sportiv acreditat CIO

 

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

nutritionist

2 comentarii

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

  1. 1**1**a spune:

    ma lasi??..mancat inainte su dupa sport?..ce mai principii vitale!!

  2. 1**1**a spune:

    Aceste mese dese zilnice nu fac altceva decat sa mentina ph-ul acid mai tot timpul, mi se pare un mit practicarea mancatului la 2-3 ore, ideal este pastrarea celor 3 mese sanatoase zinice proportionate in cate 350-300 de kcal, iar in pauze-APA! O veche intelepciune chineza indeamna mancatul o data pe zi, sa nu exageram, totusi este de meditat la asta…

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate