Dieta TLC – Therapeutic Lifestyle Changes

Timp estimat de citire2 minute, 17 secunde

Dieta TLC (Therapeutic Lifestyle Changes) sau dieta schimbarilor terapeutice ale stilului de viata este o metoda populara de diminuare a colesterolului. Dieta TLC este recomandata de Ministerul Sanatatii din SUA, prin programul national de educatie in privinta colesterolului.

Nivelul de colesterol poate fi diminuat in mod natural, prin schimbarea alimentatiei si, mai ales, prin eliminarea kilogramelor in plus. Schimbarile in alimentatie sunt, in general, primul pas in diminuarea colesterolului, inainte de tratamentul medicamentos.

Dieta TLC impune limitarea grasimilor saturate

Dieta TLC este una destul de restrictiva, insa rezultatele sunt pe masura asteptarilor. Cel mai important scop al dietei este limitarea drastica a grasimilor saturate din alimentatie, pentru ca grasimile saturate iti cresc nivelul de colesterol.

Grasimile saturate se regasesc in carne, alte grasimi animale si in lactatele nedegresate, iar primul pas este inlocuirea acestora cu ulei mononesaturate, precum ulei de masline, rapita sau alune. Spre deosebire de cele saturate, grasimile mononesaturate recomandate in dieta TLC au rolul de a diminua colesterolul “rau” (LDL) si de a creste nivelul de colesterol “bun” (HDL).

 

Cum sunt impartite caloriile zilnice in dieta TLC

Pentru cele mai bune rezultate in dieta TLC, este important sa numeri caloriile din fiecare zi si sa le imparti conform regulilor urmatoare:

  • Grasimi saturate: mai putin de 7% din totalul zilnic al caloriilor
  • Grasimi polinesaturate: pana la 10% din totalul zilnic al caloriilor
  • Grasimi mononesaturate: pana la 20% din totalul zilnic al caloriilor
  • Carbohidrati: 50-60% din totalul zilnic al caloriilor
  • Fibre solubile: cel putin 5-10 grame in fiecare zi
  • Proteine: aproximativ 15% din totalul zilnic al caloriilor
  • Colesterol: mai putin de 200 mg pe zi

Numarul total de calorii trebuie sa fie adaptat greutatii tale, astfel incat sa iti poti mentine greutatea in limite sanatoase sau, daca ai kilograme in plus, sa slabesti treptat.

 

Meniu zilnic pentru dieta TLC

Dupa ce ai aflat cum se distribuie numarul de calorii, acum iti vom explica si ce alimente poti consuma zilnic si in ce cantitati:

Legume: 3-5 portii pe zi – o portie inseamna o cana de frunze verzi de salata

Fructe: 2-4 portii pe zi – o portie inseamna un mar, o portocala sau o jumatate de banana

Cereale, paine integrala, paste integrale, orez brun: cel putin 6 portii pe zi (atentie – o portie inseamna, de exemplu, o felie de paine sau 30 de grame de cereale)

Lapte si alte lactate degresate: 2-3 portii pe zi – o portie inseamna o cana mica de lapte cu 0-1% grasimi

Carne slaba de vita, pui, peste, fasole sau mazare uscata: nu mai mult de 150 g zilnic

Oua: nu mai mult de 2 galbenusuri pe saptamana

Dulciuri si snacks-uri: ar trebui sa le consumi in limita zilnica de calorii si sa le alegi pe cele sarace in grasimi sau preparate cu grasimi nesaturate.

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate