Ce inseamna cu adevarat educatia alimentara

Timp estimat de citire2 minute, 48 secunde

O alimentatie sanatoasa este bine- venita la orice varsta, insa inceperea unei educatii alimentare din copilarie are drept rezultat invatarea principiilor corecte de nutritie si respectarea lor de-a lungul intregii vieti. Puterea exemplului, pe care trebuie sa si-o exercite toti parintii, are un impact extrem de puternic asupra copiilor. Cu alte cuvinte, copiii sunt o oglinda in care se reflecta si obiceiurile alimentare ale parintilor.

Nimeni nu spune ca este usor, cu atat mai mult cu cat copiii de azi sufera de faimoasa “boala“ a mofturilor la mancare. Poate va suna cunoscuta situatia in care gatitul este o aventura deoarece nimic nu este destul de bun pentru ei, zarzavaturile sunt impinse la marginea farfuriei, de fructe nici sa nu auda iar singurele placeri si doleante sunt reprezentate de dulciuri si de plimbarea pana la cel mai apropiat fast-food. Nu trebuie sa cedati in fata lacrimilor si a batutului din piciorus deoarece astfel se creeaza un precedent, micutii facand din fiecre lacrima exteriorizata in mod delicat o modalitate de santaj sentimental/alimentar.

Avantajele alimentatiei sanatoase

Copiii nu sunt imuni cand vine vorba de obezitate, procentul celor din Romania care au probleme cu greutatea fiind alarmant. Implicarea parintilor in educatia alimentara a copiilor cu adoptarea unui regim de viata echilibrat ii ajuta pe cei mici fie sa isi mentina greutatea optima, fie sa scada in greutate daca este vorba de un surplus ponderal. De asemenea, o alimentatie bazata pe echilibrul existent intre proteine, grasimi si zaharuri este capabila sa previna dezvoltarea de mai tarziu a numeroase boli

Cum ii convingem pe cei mici sa manance sanatos      

Incepeti prin a merge impreuna la cumparaturi! Fie ca mergeti la supermarket, fie ca mergeti la piata faceti din fiecare aliment cumparat o poveste. Nu trebuie sa intrati in detalii stiintifice, insa explicatiile legate de alegerea fructelor in favoarea dulciurilor (pentru ca zaharul duce la aparitia cariilor si la cresterea in greutate) sunt necesare si bine-venite. De asemenea, copiii trebuie sa afle ca exista vitamine si ca acestea sunt gasite in special in fructe si legume proaspete, spre deosebire de dulciuri, prajituri si chipsuri. Dati celor mici ocazia sa isi aleaga ei fructele si legumele preferate pentru a-i face sa simta rolul important pe care il au in alegerea hranei.

• Gatiti impreuna cu cei mici! Si acest lucru ii va face sa simta ca au o responsabilitate si un cuvant de spus cand vine vorba de prepararea alimentelor. Faceti din gatit un joc preparand feluri de mancare haioase, ca de exemplu o fata zambitoare realizata dintr-o felie de cartof fiert cu ochi din masline, nas dintr-o boaba de mazare fiarta si gura dintr-o felie de ardei gras. Acelasi lucru puteti sa il faceti si din fructe, rezultand astfel idei vesele si sanatoase de gustari.

• Nu ii fortati sa manance un aliment pe care il refuza, dar nici nu renuntati la el cu desavarsire!  Puteti introduce alimentul refuzat sub alta forma de preparare sau sa reveniti asupra lui peste o saptamana. De asemenea, puteti in timpul mesei fie sa mancati dumneavoastra acel aliment “nesuferit“ fie sa il oferiti altui membru al familiei pentru a ii dovedi astfel cat de bun este si ce gust nemaipomenit are. S-au facut numeroase studii care au aratat ca oferirea repetata (fara a pune presiuni insa) a unui aliment initial refuzat de copii a dus finalmente la acceptarea lui.

Dr. Alin Popescu

www.dralinpopescu.ro

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu