Laptele de capra vs. laptele de vaca

Timp estimat de citire2 minute, 55 secunde

In ultimii ani exista o orientare evidenta in nutritie catre produsele din lapte de capra, pe motiv ca ar fi superioare celor din laptele de vaca. Cat de justificata este aceasta tendinta? Ne lamurim in cele ce urmeaza.

Atunci cand vorbim de produsele lactate, fie ca sunt obtinute din lapte de vaca sau de capra, ne referim, in general, la o categorie echilibrata de nutrienti: proteine, glucide, lipide, vitamine liposolubile A, D, E, grupul hidrosolubil B si minerale, in special, calciu (in medie 125 mg/la 100 ml) fosfor, fier etc.

Principalele diferente

Laptele de capra contine o cantitate mai mare de grasimi saturate (TCM – trigliceride cu lant mediu de carbon) cu o digerabilitate superioara celor din laptele de vaca, fiind indicat in anumite tulburari digestive ale adultilor ce merg cu maldigestie si malabsorbtie, in colecistite litiazice, colopatii functionale, anumite disbioze sau in alimentatia copilului cu varsta de peste un an. De asemenea, unele studii clinice arata ca laptele de capra ar produce mai putine alergii la proteinele din lapte, comparativ cu proteina laptelui de vaca. Cu toate acestea, nu reprezinta o optiune sigura in caz de intoleranta partiala la lactoza, si asta deoarece laptele de capra nu contine o cantitate de lactoza (glucoza + galactoza) semnificativ redusa fata de cel de vaca. Solutia in astfel de situtii este folosirea unui lapte delactozat sau eliminarea lui din dieta, in functie de tipul de diagnostic stabilit.

Unele studii vorbesc despre anumite beneficii suplimentare referitor la consumul laptelui de capra in profilaxia anemiei feriprive si a osteoporozei, explicate printr-o mai buna absorbtie a fierului, calciului si fosforului.

Pentru cine sunt mai potrivite lactatele capra

Ambele tipuri de lactate sunt potrivite pentru toti aceia care iubesc laptele si produsele lui derivate, atata timp cat nu manifesta intoleranta la lactoza sau alergie la proteinele din lapte, de care am vorbit mai sus. In cadrul unui stil de viata sanatos, atitudinea corecta este cea care favorizeaza calitatea si diversitatea produselor lactate cumparate, deoarece compozitia chimica a laptelui de capra comparativ cu a celui de vaca este in mare parte asemanatoare, diferentele putand fi date de cele mai multe ori de conditiile de hrana sau pasunare a animalelor si de tehnica de laborator folosita in analiza.

Ce produse alegem daca vrem sa slabim

Atunci cand urmarim scaderea ponderala, e bine sa optam mai degraba pentru iaurt grecesc sau chefir. De regula, aceste produse au un continut redus de lactoza. Mai putem consuma urda, branza proaspata de vaca sau cas proaspat, deoarece au un continut mare de cisteina, aminoacid de care organismul are nevoie pentru a produce glutation, antioxidant care ne ajuta sa nu „ruginim”.

Se pare ca, desi laptele de capra are un continut mai mare de minerale, este mai sarac in vitamin de grup B, acidul folic, vitaminele B6 si B12 fiind in cantitati mult reduse.

Care sunt modalitatile de consum si cantitatile recomandate?

Atitudinea fata de lactate este uneori paradoxala… Nutritionistii englezi recomanda evitarea lor in cadrul unui comportament alimentar corect, mai ales pentru copii, in timp ce specialistii francezi (I.F.S.- Institute Fromage Francaise) recomanda consumul pentru copii a doua-trei portii de lactate pe zi: 100 ml lapte, 125 mg iaurt sau 60 g branza.

In concluzie: daca va plac lactatele, daca nu aveti dureri sau disconfort abdominal si nici intolerante sau alergii legate de lapte, ganditi „in franceza”. Daca sunteti la menopauza sau suferiti de osteoporoza, s-ar putea sa va avantajeze atitudinea englezeasca fata de consumul de lactate.

Dr. Anamaria Iulian,

medic primar nutritionist si psiholog clinician,

specialist in obezitatea infantila

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu