Indicele de masa corporala si varsta

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire2 minute, 32 secunde

Nu am fost niciodata o persoana care sa se poata lauda ca, oricat ar manca, nu se ingrasa. Nu eram asa la 16 ani si, evident, nu sunt nici la 40. Practica profesionala mi-a aratat ca un astfel de om, de altfel, nu exista si ca mancatul in exces duce, mai devreme sau mai tarziu, la spor ponderal. Insa am observat si eu, ca si toata lumea ca, pe masura ce am inaintat in ani, kilogramele …au inceput sa se „puna” rapid la cele mai mici excese si abdicari de la regimul obisnuit de activitate fizica…

Exista explicatii stiintifice pentru acest fapt, pornind de la unele evidente, cum ar fi aceea ca un om matur are un serviciu care il obliga, in general, la mai putin efort fizic decat facea in tinerete, pana la altele de detaliu, cum este ideea ca metabolismul bazal, cheltuiala organismului cu functiile noastre cele mai elementare (respiratie, circulatie, metabolism celular) se incetineste pe masura ce ne indepartam de tinerete. Deci, tendinta de ingrasare este destul de fireasca si, daca vrem sa o oprim, trebuie sa stim ca nu este simplu.

Efortul fizic in stoparea ingrasarii
Un studiu recent publicat de Journal of the American Medical Association a aratat ca activitatea fizica zilnica a fost asociata cu un spor ponderal minim in timp numai la femeile cu un indice de masa corporala (IMC) normal (sub 25 kg/m2). La acestea, o durata de aproximativ 60 de minute pe zi de activitate fizica de intensitate moderata sau mare a fost legata de mentinerea cu succes a greutatii optime (in cercetare au fost admise sporuri de 2-3 kilograme). Evaluarea s-a facut pe 34.079 femei sanatoase, urmarite din 1992, pana in 2007. La femeile normoponderale, nivelul efortului fizic a fost invers proportional cu castigul in greutate, altfel spus, cu cat mai mult efort fizic, cu atat mai mic sporul ponderal.

Restrictia calorica, necesara alaturi de sport
Din pacate, la femeile supraponderale (cu un indice de masa corporala de 25 pana la 29.9 kg/m2  sau la cele obeze (IMC> 30.0 kg/m2 ), exercitiile si activitatea nu au fost de ajuns. Pentru a opri ascensiunea ponderala, aici a fost nevoie de restrictie dietetica asociata cu sport si as vrea sa subliniez ca ceea ce s-a urmarit in studiu a fost exclusiv oprirea evolutiei ponderale, si nu eventuala normalizare a greutatii la individele deja supraponderale sau obeze. Mai mult, o concluzie logica a fost ca nivelul in general recomandat de efort fizic de 150 de minute pe saptamana (20-25 de minute pe zi) poate fi eficient pentru scaderea riscurilor pentru diferite afectiuni cronice (diabet, boli de inima), dar este complet insuficient pentru mentinerea greutatii constante.

Asadar, dragi cititori, sper ca am reusit sa va conving ca pentru a ne mentine „ca in tinerete” trebuie sa facem foarte multa miscare, sa evitam excesele calorice si, in functie de silueta, sa urmam o dieta inteleapta. si nu uitati: nu exista diete bune sau rele, ci exista diete de care le putem urma sau nu. Este doar o chestiune de alegere personala.

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie
dr_corinazugravu@yahoo.com

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate