De ce ti-e pofta de dulce sau sarat: mesaje pe care ti le transmite organismul

Timp estimat de citire5 minute, 4 secunde

Daca pana acum ai crezut ca poftele culinare apar din senin si nu pot fi controlate sub nicio forma, vei descoperi in acest articol ca pofta de dulciuri, alimente sarate, grase sau produse de patiserie reprezinta un efect al mesajelor pe care organismul tau incearca sa ti le transmita. Iar vestea grozava este ca te vom invata cum sa tii in frau orice pofta!

Foamea fizica, reala, este provocata de doi hormoni, grelina si leptina, care transmit catre creier nevoia de a te hrani, in timp ce foamea mentala este un proces mult mai elaborat, care ne face sa dorim sa consumam urgent un anumit aliment. Ai observat insa ca in cele mai multe situatii ti-e pofta de ceva cu multe calorii, si nu de un morcov sau un iaurt degresat? Creierul tau este responsabil de aceste pofte, pentru ca in momentul in care mananci ceva dulce sau gras, in organism apar opioidele, substante ce iti dau o senzatie de bine, de satisfactie si care, in timp, duc la dependenta.

Intr-un studiu realizat de cercetatorii de la Universitatea Tufts a fost demonstrat faptul ca aproape tuturor oamenilor le este pofta de cate ceva. Dupa sase luni de dieta, 94% dintre participantii la studiu au marturisit ca s-au luptat in tot acest rastimp cu pofta de alimente cu multe calorii si putini dintre ei au invatat sa controleze aceste porniri. Insa persoanele care au slabit cel mai mult au fost cele care nu si-au interzis toate poftele, ci si le-au satisfacut mult mai rar.

Dr. Susan Yanovski, manager la Departamentul de Cercetarea Obezitatii din cadrul Institutului National de Diabet din SUA, sustine intr-una din lucrarile ei ca poftele au legatura cu o suita de factori, pornind de la nevoia de a te relaxa sau de a-ti imbunatati starea de spirit, pana la dependenta mentala de un anumit aliment. Tie de ce ti-e pofta acum? Descopera cauza pentru care tanjesti dupa ceva “bun”, dar plin de calorii!

 

Pofta de ciocolata si dulciuri

Cand te simti gata sa devorezi o tableta intreaga de ciocolata sau o felie imensa de tort, este probabil sa ai o stare de spirit mai putin placuta si sa vrei, pur si simplu, sa te simti mai bine. Prajiturile si bomboanele sunt asociate cu perioada “dulce” a copilariei, cand grijile nu se adunau cu duiumul in fiecare zi, de aceea sunt preferate in special in perioadele foarte stresante.

Explicatii: Ciocolata contine magneziu si fier, doua minerale esentiale atunci cand te simti coplesit si stresat, iar, in cazul femeilor, nevoia de a consuma ciocolata apare in special in perioada premenstruala. Dulciurile marcheaza, in general, o petrecere, o premiere, de aceea iti imbunatatesc rapid starea de spirit si au un efect asemanator cu al unui drog, ducand pana la o senzatie de usoara euforie.

Cum controlezi pofta de dulce: Invata sa ai mai multa incredere in tine si in capacitatea ta de a rezolva problemele, chiar si atunci cand te confrunti cu situatii stresante. Este esential sa te relaxezi si, mai ales, sa nu te simti vinovat daca, o data pe luna, iti permiti sa consumi cateva patratele de ciocolata. Cand te confrunti cu pofta de dulciuri, ia o lingurita de miere, mananca fructe sau bea sucuri proaspete de fructe; de asemenea, poti lua si suplimente de magneziu si fier. 

 

Pofta de alimente sarate

O pofta des intalnita in special in sarcina, dar si in alte cazuri variate, tendinta de a consuma multa sare sau alimente foarte sarate (muraturi, covrigei sarati) nu este sanatoasa pentru sistemul tau cardiovascular si, in plus, te face sa retii apa in organism.

Explicatii: Pofta de sarat iti indica, de obicei, ca nu bei suficienta apa, iar corpul tau este deshidratat, intrucat sarea joaca un rol in absorbtia apei in organism prin intermediul glandelor renale. De asemenea, sarea contine iod si potasiu, ce sustin buna functionare a glandelor suprarenale. O alta explicatie ar putea fi un ritm de viata dezechilibrat si agitat, al unei persoane aflate mereu pe fuga.

Cum controlezi pofta de sare: Inlocuieste sarea din alimentatie cu condimente naturale, precum oregano, busuioc sau tarhon. Hidrateaza-te suficient (8 pahare de apa pe zi) si consuma alimente bogate in potasiu, cum sunt bananele, sau in vitamina C, precum patrunjelul si citricele.

 

Pofta de grasimi

Chiar daca ne confruntam mai rar cu aceasta pofta, anumitor persoane li se poate intampla sa li se faca pofta de o friptura grasa sau de un platou taranesc plin de calorii si grasimi. Conform unui studiu realizat de Universitatea din Illinois, barbatii, spre deosebire de femei, simt mai des pofta de grasimi.

Explicatii: Felurile de mancare pe baza de carne aduc organismului o senzatie de confort, precum si o doza buna de energie, datorita continutului de proteine, fier, grasime si vitamina B12.

Cum controlezi pofta de grasimi: Daca nu vrei sa adopti vegetarianismul, inlocuind proteinele animale cu cele vegetale, consuma carne slaba, de pui, curcan sau peste si evita carnea rosie, pentru ca are mai multe calorii si grasimi.

 

Ce ascunde pofta de pizza si pateuri

Produsele de patiserie, pastele si pizza te imbie cu arome si gusturi delicioase, insa nu contribuie deloc la o buna nutritie a organismului tau, intrucat nu contin elemente nutritive, vitamine sau minerale. Pe langa acest lucru, se numara printre cele mai calorice alimente.

Explicatii: Nevoia de a consuma carbohidrati se aseamana destul de mult cu pofta de dulce, pentru ca rezultatul final este acelasi – nivelul de serotonina din organism creste, la fel ca si nivelul de zahar, iar starea ta de spirit se amelioreaza, pe moment. La fel ca si in cazul consumului de dulciuri, pofta de carbohidrati apare in perioadele solicitante, cand corpul are nevoie de mai multa glucoza.

Cum controlezi pofta de carbohidrati: Sportul este un remediu excelent impotriva stresului si a depresiei, datorita faptului ca duce la secretia de serotonina si adrenalina, asa ca practica 15 minute de sport atunci cand simti ca vrei sa cedezi in fata unei felii de pizza. Consuma legume si cereale bogate in fibre, cum sunt lintea, broccoli, telina si sparanghelul.

 

Raluca Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu