Claudiu David: „In raliu, alerg pe unde altii abia pasesc cu grija!”

Timp estimat de citire4 minute, 27 secunde

Intotdeauna privesc cu emotie concursurile de raliu. In goana dupa medalie, pilotii devin magicieni, iar masinile naravase se supun lor, intr-un fascinant ritual om-bolid. Dominare, atentie, adrenalina si talent, o corida a soselelor la care doar cei inzestrati se incumeta sa participe. Despre toate acestea si multe altele am vorbit cu Claudiu David, pilot de raliu.



Slab sau Gras: Spune-ne cate ceva despre sportul pe care il practici.
Claudiu David: Pilotajul profesionist in raliuri este un sport complex. Pregatirea necesara pentru atingerea performantei este una foarte dura si minutioasa. De la pregatirea fizica ce trebuie sa fie mult peste cea a unui fotbalist, de exemplu, pentru ca la un astfel de concurs un pilot pierde in greutate si 3-4 kg, pana la pregatirea psihica, medicala, controlul neuro-muscular, viteza de reactie si dieta. In afara de toate acestea, este vorba de pregatire specifica cu masina de concurs si co-pilotul, care la randul lor sunt foarte importante. Si nu doar acestea sunt ingredientele necesare pentru atingerea performantei in acest sport! Nicidecum!

SG: Cat de mult conteaza echipa?
CD: Echipa de multe ori nu se vede, dar fara ea nici nu ne putem alinia la start. Este vorba de o echipa inimoasa de mecanici, care sunt capabili sa schimbe o cutie de viteze, un ambreiaj, suspensiile masinii, diferentialele, franele si un parbriz avariat si sa transforme o masina cu care nu mai puteai continua deplasarea in una care este capabila sa castige competitia. Este o adevarata performanta si un spectacol sa-i urmaresti la lucru, atunci cand, cu precizia unor roboti, demonteaza si monteaza toata masina in doar 18-19 minute, dupa care te urci la volan si rulezi cu peste 200km/h in goana dupa victorie, printre copacii din Finlanda sau pe marginea prapastiei in Argentina, unde orice surub nestrans cum trebuie poate insemna sfarsitul. Dar echipa nu se termina aici. Pentru ca noi toti sa functionam, avem nevoie de inca o echipa, formata din oamenii care fac posibile toate aceste lucruri: este vorba de managerul de echipa, de PR, de antrenori, de nutritionisti, de preparatori fizici, de medici, psihologi sportivi si nu in ultimul rand de partenerii care investesc in astfel de proiecte, asa-numitii sponsori. O echipa de varf poate insuma 50-60 de oameni.

SG: Ce presupune viata de sportiv profesionist? Ai facut sacrificii pentru a ajunge aici?
CD: Viata de sportiv in general presupune foarte multa munca, determinare si sacrificii. Eu personal am facut foarte multe sacrificii pentru a ajunge aici. De la dormit in masina la raliuri, pana la antrenamente ostenitoare, cateodata si doua sau trei pe zi, pana la renuntarea la diferite placeri ale vietii, la multe sarbatori, la mancarea buna. Am pierdut prieteni, am castigat altii, am fost apreciat de unii si dezaprobat de altii, am fost sus si am fost jos, dar in tot acest drum anevoios, cateva lucruri au ramas constante: determinarea, perseverenta, pasiunea, placerea si bucuria de a-mi face meseria.

SG: Inainte de curse ai vreun ritual ce crezi ca iti poarta noroc?
CD: Cred in Dumnezeu si in puterea pe care mi-a dat-o. Ritualul este sa ma inchin, sa spun o rugaciune, iar de la bunica mea am invatat sa pasesc cu piciorul drept cand plec din casa la competitie. Co-pilotul meu, Mihaela, are mai multe superstitii decat mine!

SG: Cum se comporta un pilot de raliuri pe soselele din Romania?
CD: Exemplar. Un pilot profesionist este un exemplu in trafic.

SG: Cum te pregatesti pentru un campionat de raliu. Care e programul tau inainte de un eveniment de mare amploare?
CD: Inainte de competitiile mari, intru intr-un program special de pregatire, asa-numitul cantonament, care se desfasoara astfel: dimineata la ora 6 alerg 10 km in parc sau la Sinaia, unde locuiesc, dupa care urmeaza exercitii aerobe. Dupa acest prim antrenament, un dus fierbinte, o usoara relaxare si masa. Urmeaza antrenamentul la Institutul National de Cercetare pentru Sport, unde antrenorul meu, Costi Ignat, scoate untul din mine si antreneaza controlul neuro-muscular, viteza de reactie, echilibrul si atentia. Aici se antreneaza si olimpicii romani, iar eu, prin bunavointa domnului director Pierre de Hilerin, caruia ii multumesc pe aceasta cale. Urmeaza inca o pauza de cateva ore de relaxare, masa si cateodata o ora de somn, dupa, inca 10 km de alergare, plus doua ore de sala de forta, unde specificul pentru sportul pe care il practic este rezistenta si forta. Seara, recuperare, 100 de bazine de inot, urmate de sauna. Acest antrenament zilnic este sustinut de o dieta corespunzatoare si de un echilibru medical controlat din trei in trei luni.

SG: Spune-ne ceva despre Claudiu David, ceva ce nu se stie, dar ai vrea sa se afle.
CD: Ca parte din antrenament si pentru relaxare, joc Wii.

SG: Care este cea mai mare satisfactie pe care ti-a adus-o acest sport?
CD: Participarea la cel mai inalt nivel: Campionatul Mondial de Raliuri, unde am invatat enorm si unde am fost si ultimul, dar si primul clasat. Este o experienta unica.

SG: Claudiu, ce iti place sa faci in timpul liber?
CD: Imi place sa-mi petrec timpul liber cu familia, cu prietenii si cu labradorul meu. Cateodata mergem impreuna prin padure sau pe munte, doar noi doi. De asemenea, imi place sa urmaresc filme foarte bune din care sa ramai cu ceva si sa ascult muzica romaneasca si internationala de calitate.

SG: Despre tine, in trei cuvinte:
CD: Performanta, perseverenta, bucurie!
 

Interviu: Diana Sorescu


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu