Viata cu aroma de cola

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire3 minute, 49 secunde

Bauturile racoritoare sunt printre produsele al caror consum a crescut la un nivel urias in secolul XX. Traditionalele limonade, siropurile, sifonul au fost in buna parte inlocuite cu diverse alte bauturi produse industrial.



Printre acestea s-au numarat bauturile de tip cola. Iubite sau blamate, ele sunt o prezenta cotidiana si, ca orice alt aliment, pot fi utilizate fara niciun pericol pentru sanatate, in masura in care le consumam cu foarte mare moderatie si la intervale mari de timp.

Din pacate, consumul ia uneori o amploare deosebita, exista indivizi care nu se opresc la 1-2 pahare baute la sfârsit de saptamâna sau la o masa festiva, ci ingurgiteaza 2-3 litri pe zi. Ca orice exces, si acesta poate avea consecinte neplacute asupra starii de sanatate.

Cu o compozitie similara cu a altor bauturi, diferitele cola au avut, in principiu, o caracteristica comuna: prezenta extractului de nuca de Kola, caruia ii datoreaza si numele. in produsele contemporane nu se mai foloseste acest extract deoarece nota sa profund amara nu ar fi agreabila pentru consumator.

Reteta e clasica…
Ca orice bautura racoritoare carbogazoasa, bauturile tip cola sunt produsa pornind de la apa, bioxid de carbon, arome, coloranti si indulcitori. Desigur, aromele, indulcitorii si colorantii pot fi artificiali sau naturali (de exemplu: caramel, mix de arome de plante etc.). indeosebi aromele constituie secrete ale fiecarei marci si lor li se datoreaza deosebirile constatate intre produse. Se adauga un acidifiant, acid fosforic si/sau citric, uneori un conservant (benzoat) si cofeina in cantitati diferite de la un brand la altul.
   
… si caloriile – numeroase
Problema de baza legata de hiperconsumul de cola este legata de indulcitori. Acestia pot fi: zahar, sirop de fructoza, stevia, alti indulcitori artificiali (in produsele light). indulcitorii clasici din bauturi confera acestora o valoare calorica foarte mare, care se adauga aportului caloric alimentar. Din pacate, cel care bea cola nu stie ca 100 ml de bautura (cam jumatate de pahar), terminata dintr-o suflare, ii aduc aprox. 45 de Kcal. Va lasam sa faceti singuri socoteala câte calorii are o sticla mica, de 250 de ml… cam cât o jumatate de ciocolata mare… Pentru a evita aportul caloric, multi au apelat la variantele light. indulcitorii artificiali, desi fara probleme in general, nu sunt substante utile si trebuie evitati indeosebi de copii si femei in perioade de maternitate. Studii recente, oarecum controversate, au atras atentia asupra faptului ca si bauturile light pot conduce la un spor ponderal, mai ales daca sunt baute intre mese. Explicatiile fenomenului sunt diferite, dar plauzibile, si acest lucru ar trebui sa-i puna pe gânduri pe cei care beau zilnic cola, in loc de apa. Un indulcitor natural folosit in diverse bauturi cola este siropul de fructoza, care este avantajos ca pret pentru producator. Din pacate, cantitatile exagerate de fructoza sunt acuzate a fi implicate in determinarea obezitatii si a ateromatozei.

O substanta acuzata de efecte negative este acidul fosforic din Cola. S-a spus ca are efect demineralizant asupra dintilor, numai ca pasajul bauturii prin cavitatea bucala este rapid, deci contactul cu dintii este extrem de redus. Nici asa-zisa actiune de “digestie” de catre cola a stomacului (?!) consumatorilor, bazata pe aberante experimente in care carnea era macerata dupa pastrarea in cola, nu are vreo baza reala. Dar, ca de obicei, senzationalul cucereste publicul…

Interzis celor mici   

Sa incheiem aducând in discutie continutul de cofeina din cola. Nu numai cola are cofeina, exista si alte bauturi racoritoare care au aceasta substanta. Cantitatea de cofeina din cola este variabila, in functie de marca (10-18 mg/100 ml) si este mai mica decât cea din cafea. Deci, teoretic nu ar trebui sa fie probleme. Numai ca niciodata nu vom bea 500 ml de cafea pe zi, pe când cola, poate ca da. Deci intoxicatia cofeinica poate sa apara cu usurinta, chiar daca uneori consumatorul nu intelege cauzele insomniei, tahicardiei si agitatiei care urmeaza dupa ingestia unei cantitati exagerate de cola. in concluzie, bauturile de tip cola pot fi consumate de tineri si adulti cu multa moderatie. in cazul copiilor sau femeilor gravide, a hipertensivilor, cardiacilor, a celor cu insomnie, nevroze, a persoanelor cu sensibilitate mare la cofeina este de dorit ca bauturile cola sa fie evitate si inlocuite cu sucuri naturale sau apa minerala. Atrag atentia indeosebi mamicilor, care sunt uneori tentate sa cedeze cererilor exprese ale copiilor si le ofera bauturi de tip cola, ca aceste bauturi nu sunt deloc indicate celor mici. 
 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialista igiena alimentatiei si nutritie


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Un comentariu

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

  1. 1**1**1**1**e spune:

    nevoia de a verifica:)

Politica de confidentialitate