Regimul Raw-Vegan pentru slabit

Timp estimat de citire4 minute, 12 secunde

O noua „moda” nutritionala a cuprins Romania. Este vorba de alimentatia raw-vegan, concept deloc nou, care se bazeaza pe consumul exclusiv de alimente de origine vegetala, pregatite fara un tratament termic prealabil. Adeptii spun ca aceasta alimentatie este sanatoasa si ca te face sa te simti bine. Eventual, si sa traiesti mai mult.



Inamicii spun ca este o dieta dezechilibrata, care nu aduce decat probleme organismului uman, obisnuit de cand Prometeu ne-a adus focul, sa consume hrana ce a suferit macar un minimum tratament termic. In articolul de fata nu vreau insa sa dezbat argumentele pro si contra, ci doresc sa prezint dieta respectiva ca pe o dieta adecvata recapatarii siluetei.

Cele mai multe alimente din aceasta dieta au o densitate calorica foarte mica si un indice caloric redus, ceea ce le face candidate de baza pentru cura de slabire. Dieta raw se bazeaza pe legume si fructe proaspete, pe diferite tipuri de nuci (nucile autohtone, macadamia, fistic, alune de pamant migdale etc.) consumate ca atare sau sub forma de „lapte”, pe cereale si leguminoase incoltite (germinate), pe grasimi vegetale presate la rece (uleiul de masline, de exemplu).

Mananci si slabesti
Nu este o dieta usor de tinut, dar este foarte eficienta daca ti-ai propus sa dai jos cateva kilograme in plus. De ce o recomand? Deoarece forma in care toate aceste alimente introduc nutrienti in organism este forma bruta, cruda, proteinele, lipidele si glucidele fiindu-ti furnizate alaturi de o foarte mare cantitate de fibre. Fibrele in cauza sunt foarte greu sau, cel mai adesea, imposibil de digerat de catre om. In aceste conditii, prezenta fibrelor pune tubul digestiv in fata unei probleme foarte mari: desi alimentele au nutrienti energogeni, acestia nu pot fi separati si prelucrati, coeficientul lor de utilizare digestiva fiind minim. Pe scurt: mananci dar nu retii. In plus, fibrele amintite ofera o senzatie de satietate datorita volumului mare pe care il ocupa, indepartand foamea, inamicul numarul unu al dietelor. Suna bine, nu-i asa?

Nu uita, orice aliment copt, prajit, fiert, sotat sau chiar tratat la cuptorul cu microunde este interzis. Metodele gastrotehnice acceptate sunt germinarea, umezirea, extragerea sucurilor, usacrea si deshidratarea, macinarea. Poti sa folosesti cu succes un aparat de deshidratare al legumelor si fructelor, care sa le confere acestora o alta textura si sa le confere o palatabilitate diferita. De asemenea, iti este strict necesar un blender.

Paine in stilul raw-vegan
Uscarea iti da posibilitatea sa iti prepari paine. Da, ai voie chiar si paine, desi esti la cura! In magazinele speciale o poti gasi de-a gata, dar este cu mult mai ieftin sa ti-o prepari singura: lasi boabele de grau la germinat, apoi le maruntesti in blender, impreuna cu apa si cateva legume, dupa care lasi aluatul astfel obtinut la uscat peste noapte. Exista o mie si una de adaosuri nutritive, dar si gustoase: seminte de in macinate, morcov ras, seminte de floarea-soarelui sau dovleac, migdale macinate, bucatele mici de masline. Si pentru ca nu folosesti drojdie, poti face painea din boabe de ovaz germinate, care au marele avantaj de a fi sursele unor fibre cu actiune sanogenetica exceptionala.

O recomandare valabila in orice cura de slabire este aceea de a evita pe cat posibil produsele gata preparate. Da, exista si produse raw vegan gata preparate, care au insa de cele mai multe ori un continut mare de grasime, sare, carbohidrati. Mai mult, faptul ca iti prepari totul te va face acorzi mai multa atentie la ce mananci, inclusiv din punct de vedere al cantitatilor.

Concret, ce ai de facut:
– Pentru a-ti obisnui organismul cu dieta raw vegan incepe prin a renunta timp de doua saptamani complet la alimentele de origine animala.
– In urmatoarea saptamana introdu o masa raw vegan pe zi.
– In a patra saptamana mananca doua mese netratate termic in fiecare zi.
– In a cincea renunta complet la pranzul fiert sau copt.
– Pentru ca esti la cura, axeaza-te pe produsele raw hipocalorice: zarzavaturi verzi, ardei grasi, morcovi, conopida, vinete, rosii, dovlecei, castraveti, ridichi.
– Satisface-ti pofta de dulce cu fructe: mere, caise, banane, fructe de padure, piersici si pere.
– Consuma portii bine controlate din alimentele raw hipercalorice: nuci, alune, arahide, fructe deshidratate (smochine, curmale indeosebi), nuca de cocos si lapte de cocos, uleiuri presate la rece, cereale germinate, avocado. 
– Si, evident, ca in orice dieta, ai grija sa consumi mai putine calorii decat arzi in fiecare zi.

Cu certitudine dieta raw te poate ajuta sa slabesti. Dupa ce ti-ai atins scopul, insa, iti recomand sa te opresti, pentru ca aceasta dieta poate pune riscuri serioase pentru sanatate, fiind deficitara in nutrienti importanti. Daca insa te-ai indragostit de mancarea raw si nu vrei sa renunti la acest stil, iti recomand sa te adresezi unui nutritionist, care sa iti explice cum poti compensa deficientele dietei respective, fie prin intermediul suplimentelor mineralo-vitaminice (obligatorii daca tii dieta mai mult de 6 luni), fie prin reintroducerea unor produse la care renuntasei anterior. 

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Calculator IMC
Indice masa corporala
Inaltime (cm)
Greutate (kg)
Varsta
M F
Politica de confidentialitate