Mananca usor, dormi linistit!

Timp estimat de citire2 minute, 25 secunde

Ti s-a intamplat ca, dupa o zi obositoare, sa ai probleme in a adormi?! Daca da, afla ca acest lucru se intampla multora, stresul indus indeosebi de activitatea mentala intensa fiind la originea insomniei. Desigur, exista multe medicamente care pretind ca aduc solutia, insa ele prezinta si o multime de efecte adverse, cum ar fi riscul de dependenta.



De aceea ne-am gandit sa iti oferim cateva sfaturi nutritionale care te pot ajuta atunci cand, in loc de somnul dulce, ai parte de nopti agitate.

Primul sfat, de bun simt de altfel, este sa reduci consumul de cofeina. Atat cafeaua, cat si ceaiul sau alte bauturi cu continut de cafeina (cola, energizante) trebuie evitate dupa ora 15.00. Reactivitatea individuala este foarte diferita, de aceea incearca sa iti reglezi consumul astfel incat el sa nu interfereze cu orele de somn. Oricum, cofeina nu amelioreaza oboseala, ci doar amana instalarea ei.

Adeseori apar adevarate cercuri vicioase, in care consumam bauturi cu cofeina pentru ca ne simtim obositi din cauza lipsei de somn… provocata tot de excesul de cofeina.

Cereale si lapte – somn linistit
Un alt element important pentru somnul de noapte este masa de seara. Aceasta trebuie sa fie simpla, lipsita de mancaruri indigeste sau condimente in cantitate mare. Astfel:
– Alimentele fermentate (branzeturi, mezeluri) contin tirozina, substanta despre care se spune ca impiedica un somn odihnitor.
– Excesul de alcool seara nu ajuta somnul, desi provoaca pe moment o senzatie de ameteala.
– Masa de seara nu trebuie sa fie foarte bogata in lipide, dar sunt recomandati acizii grasi Omega-3 in fiecare zi, pentru ca acidul eicosapentenoic intervine in mecanismele cerebrale de inducere a somnului.
– Seara trebuie consumata o masa usoara, in care sa domine carbohidratii lenti si laptele. Carbohidratii induc somnul si trebuie sa provina din cereale integrale, banane sau miere. Laptele contine triptofan, un aminoacid esential care este folosit de organism in producerea serotoninei care induce somn si care poate fi intalnit si in banane ori fulgii de ovaz. Deci, un bol cu fulgi de ovaz, putin indulciti cu miere si acompaniat de lapte semidegresat reprezinta o cina nutritiva si potrivita pentru un somn adanc.
– Daca simti nevoia unor fructe, o alegere buna o reprezinta ciresele. Ele contin melatonina, o substanta care induce somn.
Chiar daca efectele acestor sfaturi dietetice nu vor fi imediate, ele te vor ajuta in timp.

Lipsa somnului, factor de risc pentru sanatate
Este de retinut ca lipsa cronica de somn, pe langa faptul ca produce disconfort si reduce performantele fizice si psihice, reprezinta un important factor de risc pentru ADHD, boli cardiovasculare, diabet si obezitate. Oamenii care nu dorm suficient au tendinta de a manca prea multe dulciuri, aspect care, in timp, poate conduce la obezitate. Deci, nu numai ca somnul este influentat de ce mancam, dar si ce alegem sa ingeram se poate afla sub influenta orelor dormite.
 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu