Esti 70% apa! Hidrateaza-te corect!

Timp estimat de citire2 minute, 50 secunde

Vara, mercurul urca in termometre si, asa cum ne-am obisnuit in ultimii ani, Romania se poate transforma intr-o a doua Sahara. E cald si ne e mai mereu sete, foarte sete… atat de sete incat nu ne mai pasa ce bem. E totusi esential sa ne hidratam corect, mai ales in zilele cu temperaturi de foc, atat pentru a ne simti bine, cat si pentru a ne pastra sanatatea.



Organismul uman are mecanisme speciale cu ajutorul carora se poate adapta, in conditiile in care noi, ca si multe alte vietuitoare, suntem homeotermi. Adica trebuie sa ne pastram constanta temperatura interna, indiferent de cea din mediul inconjurator. Pentru calduri exagerate, o modalitate prin care putem pierde caldura este transpiratia. Transpirand, insa, pierdem si apa, si saruri minerale, de aceea se pune in mod presant problema deshidratarii. Daca in conditii normale, la 1 kcal consumata, trebuie sa corespunda 1 ml de apa (total = 2 litri pe zi, continuti in alimente si consumati sub forma de bauturi), necesarul creste in conditii de transpiratie abundenta. Cu ce este bine sa compensam pierderile de apa?! Iata o intrebare la care raspunsul corect este vorba din batrani ”bautura cea mai buna este apa de izvor!”.

Sucuri vs. Apa
Pentru a evita un spor ponderal nedorit, asociat cu perioada de vara, este util sa ne amintim cuvintele de mai sus. Astazi exista pe piata un numar urias de bauturi racoritoare, ape plate si minerale, sucuri de fructe si legume, toate gata sa ne potoleasca setea. Din pacate, cele mai multe ne aduc calorii nedorite si inca in numar mare, datorita nivelului ridicat de zaharuri din compozitie.
 In zilele fierbinti este util consumul de apa minerala, care este si o buna sursa de saruri. Desigur, de baza ramane apa, de robinet sau plata.
Daca dorim si silueta ne permite, putem consuma alaturi de apa maximum 2 pahare de sucuri naturale sau nectaruri de fructe si legume pe zi, deoarece acestea ne aduc si fibre, antioxidanti, minerale si vitamine. Dar trebuie sa luam in considerare faptul ca 100 ml de suc contin 40-48 kcal, chiar daca nu exista zahar supraadaugat (caloriile provin din zaharurile originare in produsul de baza). Aceeasi observatie si in legatura cu sucurile facute in casa (prin presarea fructelor, socata, limonade etc.). Un bun compromis sunt sucurile de legume; sucul de rosii are foarte putine calorii (maximum 20) si este bogat in nutrienti valorosi.

Dar in drumetii, ce este bine sa bem?
Multi prieteni ma intreaba daca zicala cu apa de izvor poate fi luata ad literam, iar in natura putem bea ape din sursele pe care le intalnim in drum. E bine de stiut ca apa dintr-o fantana bine curatata si intretinuta este intotdeauna potabila, fiind provenita dintr-o sursa de adancime. In schimb, apele de suprafata pot fi riscante, atat din cauza poluarii chimice, cat si microbiologice. Apa din Dunare, de exemplu, nu poate in niciun caz sa fie bauta ca atare, iar daca faceti o excursie in Delta si doriti sa gustati apa fluviului national, faceti-o numai dupa o prealabila fierbere. Atentie si la raurile de munte. Cele mai multe sunt poluate si nu este indicat sa beti apa. Singurele care ne ofera o relativa siguranta sunt izvoarele de munte, daca preluam apa imediat dupa ce acestea izbucnesc din pamant.

Asadar, avand cunostinte proaspete in “bagaje”, va uram concediu placut si… hidratare usoara!
 

Dr. Corina-Aurelia Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu