Dieta pentru gastrita, esentiala in tinerea sub control a afectiunii

Timp estimat de citire2 minute, 45 secunde

Gastrita reprezinta inflamatia mucoasei gastrice, care poate surveni accidental (gastrita acuta) sau poate fi consecinta unei agresiuni repetate asupra mucoasei (gastrita cronica). Orice persoana care sufera de aceasta afectiune stie ca, pe langa medicatie, este necesar sa urmeze si o dieta stricta. In cadrul acesteia, nu se vor consuma alimente care sa agreseze mucoasa gastrica. Ignorata, gastrita evolueaza adesea in ulcer. Dieta pentru gastrita nu este restrictiva, putand fi consumate produse din toate grupele alimentare.

Sa aflam in continuare care sunt alimentele recomandate si cele interzise in gastrita.

Alimente permise in dieta pentru gastrita

In dieta pentru gastrita se consuma alimente cu o aciditate scazuta si sarace in fibre. Aciditatea alimentelor irita mucoasa gastrica, in timp ce fibrele raman mult timp in stomac, agresand si ele mucoasa acestuia. Totusi, persoanele care sufera de gastrita nu au interzis complet la acest tip de alimente, in plus, nici nu ar fi recomandata eliminarea din alimentatie a fructelor si legumelor, care sunt cele mai acide si au cel mai ridicat procent de fibre. Solutia in acest caz este gatirea acestora (legumele pot fi coapte sau pregatite la abur, iar fructele pot fi introduse in compoturi) si curatarea lor de coaja.

  • Lactate degresate sau cu continut foarte scazut de grasimi; ar trebui privilegiat consumul de lapte dulce si de urda;
  • Oua fierte: aproximativ 3 pe saptamana si neaparat moi;
  • Carne slaba, de pui sau de vita, peste; acestea contin vitamina B12, care lipseste adesea persoanelor ce sufera de gastrita intrucat stomacul nu poate produce enzima care ajuta la asimilarea acestei vitamine. Sunt interzise insa produsele semipreparate si afumaturile;
  • Legume: pana la ameliorarea afectiunii, acestea nu trebuie mancate crude: consuma-le, intr-o prima faza, coapte sau la abur. Dupa o perioada, poti incepe sa le consumi crude, ca atare sau in salate;
  • Fructe: si in cazul acestora, se respecta recomandarea din cazul legumelor – la inceputul dietei, se consuma gatite. Dupa ameliorarea afectiunii, le poti manca si crude, dar curatate de coaja;
  • Orez alb, paste fainoase; trebuie evitate insa produsele de patiserie, tartele, biscuitii, prajiturile;
  • Uleiuri si grasimi, cu exceptia untului si a margarinei; dintre uleiuri, privilegiaza uleiul de masline, de floarea-soarelui, de struguri sau de soia;
  • Bauturi: apa, sucuri naturale de fructe diluate cu apa; din cand in cand, poti bea cate o jumatate de pahar de vin rosu, care are proprietati antioxidante. Evita alcoolul, bauturile carbogazoase, cafeaua, ceaiul verde si cel de musetel;
  • Zaharuri: se consuma in cantitati mici, si doar la indulcirea ceaiurilor;
  • Condimente: sunt permise doar ierburile aromatice; sunt interzise maioneza, ketchupul si mustarul, iar cantitatea de sare trebuie diminuata, mai ales daca suferi de hipertensiune.

Reguli de respectat in dieta pentru gastrita

Pentru ca dieta pentru gastrita sa-si atinga scopul, este necesar sa tii cont de cateva reguli:

  • Respecta regula celor 3 mese pe zi si a celor 2 gustari! Aceste mese vor trebui sa fie reduse cantitativ;
  • Mesteca foarte bine alimentele pentru a usura digerarea lor;
  • Nu merge la culcare cu stomacul gol! O mica gustare este bine-venita;
  • Mancarea si bautura pe care le vei consuma vor trebui sa fie la temperatura camerei.

Dieta pentru gastrita alaturi de medicatie sunt cele mai sigure solutii pentru tinerea la distanta a complicatiilor acestei afectiuni. Efecte pozitive in cazul gastritei au, de asemenea, activitatea fizica, evitarea stresului si respectarea unui program de somn de 7-8 ore. 

Oana Anghel

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu