Dependenta de nicotina si greutatea

Timp estimat de citire3 minute, 23 secunde

Auzim tot mai multi oameni din jurul nostru spunand: “Nu pot sa ma las de fumat pentru ca ma voi îngrasa!” sau “De cand m-am apucat de fumat am slabit foarte mult”… . Care este însa legatura reala dintre fumat si slabit? Este acesta un mit al societatii moderne sau un fapt real demonstrat de experienta practica?

În ceea ce priveste fumatul, acesta constituie manifestarea în plan psihic si comportamental a dependentei de nicotina.

Se disting trei tipuri de dependenta de nicotina:

  • Dependenta comportamentala si sociala se asociaza cu anumite momente ale zilei de lucru, asa-numita „tigara la cafea”.
  • Dependenta psihica corespunde nevoii mentinerii beneficiilor pe care nicotina le aduce fumatorului: senzatia de placere, descarcare nervoasa, satisfactie, stimulare intelectuala. Nicotina este singurul drog care stimuleaza functiile cognitive pe timp scurt, fumatorul fiind tentat în mod inconstient sa înceapa o noua tigara pentru a regasi amintirea acelor senzatii. Pentru a învinge aceasta dependenta sunt necesare activitati compensatorii: miscarea în aer liber, exercitiile de relaxare.
  • Dependenta fizica se instaleaza numai dupa cativa ani si nu este sistematica pentru toti fumatorii. Fumatorii cronici fumeaza în primul rand pentru a evita acel sentiment de lipsa, care se manifesta prin nervozitate, irascibilitate, tulburari de concentrare. Dependenta fizica este usor de tratat prin intermediul terapiei de substitutie: plasturele cu nicotina, gumele de mestecat pe baza de nicotina.

Prin combinarea celor trei tipuri de dependenta, rezulta trei grupe de fumatori:

  • Fumatorul cu dependenta pur comportamentala – acest tip de fumator consuma sub 5 tigari pe zi. Stoparea fumatului si apoi reluarea lui sunt fara efort;
  • Fumatorul cu dependenta comportamentala si psihica – fumeaza pentru a regasi efectele psihoactive ale nicotinei. Consuma în general 20 sau mai multe tigari pe zi (in functie si de împrejurari);
  • Fumatorul cu dependenta fizica asociata unei dependente comportamentale fumeaza mai mult de 20 de tigari pe zi (consum constant).

Diverse studii au evidentiat faptul ca, prin impactul pe care îl are asupra metabolismului uman, dependenta de nicotina poate duce la o scadere generala a apetitului, dar acest fapt nu este unul general valabil. Mai mult, reducerea apetitului se întalneste preponderent la persoanele care sufera de o dependenta pur comportamentala sau la cele care prezinta o dependenta psihica.

În cazul celor cu dependenta fizica, datorita dezvoltarii unei tolerante la cantitatea de nicotina asimilata, efectele privitoare la scaderea apetitului sunt minime.
În ceea ce priveste temerea de a nu lua în greutate odata cu renuntarea la fumat, si aceasta este în mare parte nefondata, deoarece scaderea cantitatii de nicotina nu produce „ca prin farmec” o crestere în greutate.

Din punct de vedere fizic, nu exista niciun motiv pentru care sa ne îngrasam odata ce ne-am lasat de fumat. Lucrul de care trebuie însa sa ne temem este sevrajul.
Sevrajul este fenomenul care apare la întreruperea brusca a prizei de drog, cu toate consecintele care decurg de aici. Nicotina este un drog care, atunci cand este abandonat brusc, cauzeaza dependenta fizica si simptome neplacute, precum:

  • nevoia imperioasa de a fuma;
  • anxietate;
  • iritabilitate, neliniste, enervare;
  • deprimare sau depresie;
  • cresterea apetitului;

Motivul pentru care luam în greutate odata cu renuntarea la „doza zilnica” de nicotina este unul psihologic, pentru ca simtim nevoia sa înlocuim o dependenta cu alta, sa punem ceva în locul golului lasat de tigara disparuta din ritualul nostru zilnic.

Este o regula bine stiuta ca nu se poate elimina o dependenta, fie ea fizica ori psihica, fara a o înlocui, cel putin într-o prima faza, cu altceva. Totusi, dupa o anumita perioada de timp, substitutul tigarilor, mancarea în exces, îsi pierde din putere si lucrurile revin la normal.

O posibilitate de eliminare a riscului de îngrasare este aceea a renuntarii treptate la nicotina, fara a eradica aceasta substanta din organism. În acest sens, exista o serie de substituenti nicotinici ce contin o doza mica de substanta:

  • plasturi (sistem transdermic) impregnati cu nicotina, care este cedata cu o anumita viteza, astfel încat sa asigure o concentratie constanta pe parcursul a 24 h;
  • guma de mestecat reduce simptomele de sevraj si usureaza procesul de întrerupere a fumatului;
  • spray nazal cu nicotina;
  • inhalator bucal cu nicotina.
Carmen Maria Finat
Psiholog

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Niciun comentariu