Consiliere de nutritie

Timp estimat de citire4 minute, 23 secunde

Intrebarile cititorilor, raspunsurile specialistilor.

Mara Popa, 50 ani, Ludus
Desi nu consum grasimi si nici carne, am colesterolul mare. Poate fi genetic? Cum poate sa scada? Ceaiurile nu m-au ajutat.

Exista doua surse de colesterol: colesterolul exogen, care provine din alimente, si colesterolul endogen, sintetizat de ficat in permanenta. Ficatul produce colesterol si daca ne hranim sanatos, si in functie de ereditate. In cazul in care, desi nu consumati alimente bogate in colesterol, nivelul lui se mentine ridicat, ar fi bine sa mergeti la medicul de familie care sa va prescrie un medicament pentru scaderea colesterolului. Aceasta este singura solutie, dar va trebui sa faceti o data la 3 luni analiza enzimelor hepatice, care se pot modifica sub influenta medicatiei anti-colesterol. Ati spus ca nu consumati grasimi si nici carne, insa mai sunt si alte alimente bogate in colesterol (lactate grase, galbenus de ou, creier, ficatei, unt, ciocolata, prajituri, frisca) pe care trebuie sa le evitati.

Orbai Liliana, Bucuresti
M-am ingrasat dupa ce am nascut, imediat dupa ce nu am mai alaptat (au trecut 2 ani de atunci). Am 80 kg si vreau sa slabesc 20 kg printr-o dieta rapida. Nu consum alcool sau cafea.

In timpul alaptarii o dieta de slabire poate afecta sanatatea copilului. Femeile care nu alapteaza sunt mai predispuse sa se ingrase. Ideal ar fi fost daca ati fi luat masuri imediat ce nu ati mai alaptat.

Este foarte greu sa slabiti 20 kg rapid, asa cum doriti. Exista diete stricte cu care puteti slabi in timp foarte scurt, dar ele au efecte negative asupra sanatatii si a starii psihice, putand duce la aparitia unor boli, a scaderii fortei fizice si psihice, a tonusului muscular (prin pierderea de masa musculara). De aceea va recomand un regim cu care sa slabiti aproximativ 4 kilograme intr-o luna si in jumatate de an sa ajungeti la greutatea dorita.

Iata un exemplu de astfel de regim: in prima luna nu consumati paine, paste, pizza, dulciuri de niciun fel, cartofi, orez, grasimi, grisine, biscuiti sarati sau dulci. Puteti alege: legume, fructe, carne de pui, peste, vita, fructe de mare, lactate degresate. Carnea de pui sau vita poate fi fiarta sau gatita la cuptor in punga termica. Carnea de peste – la cuptor, invelita in folie de aluminiu. Conservele de peste (hering, sprot) in sos tomat au putine calorii – intre 100-180 calorii/conserva. Se recomanda si crenwurstii, de preferabil dimineata sau la pranz. Puteti manca ficat de pui – o data pe saptamana; oua – 5/saptamana – daca va ingrijoreaza colesterolul, mancati doar albusul o data la 2 zile; lapte 1,8 % sau 0,1% grasime; branza de vaci, iaurt.
 
Exemplu:
Micul dejun: un ou fiert si un crenwurst
               ora 11 – un iaurt
               ora 14 – 200 g carne, la care puteti adauga doua linguri de branza de vaci
               ora 17 – o conserva de peste in sos tomat sau trei bucatele de ficat de pui fiert
               ora 19 – un pahar cu lapte sau un iaurt
Ca garnitura puteti folosi fasole verde fiarta cu iaurt si rosii, amestec de legume congelate sau proaspete in salata.
 
NU UITATI de:
– cei 3 – 4 litri de apa pe zi
– ceaiul verde.
In primele 2 saptamani incercati sa evitati fructele, dupa care le puteti adauga in diverse combinatii.

Vasile Iulian, 42 ani
La tenisul de camp saptamanal pe care il practic mi s-a intamplat sa am batai neregulate ale inimii timp de 5 minute. As dori sa stiu unde se poate face ecocardiografia de efort?

In conditiile in care ECG-ul este normal, testul de efort normal, asa cum ati precizat, urmatorul pas ar fi o ecografie cardiaca in repaus, nu de efort. Cea mai importanta este insa vizita la medicul cardiolog care sa va consulte si sa decida si o ecografie cardiaca. La noi in tara nu se face ecocardiografie de efort, din pacate. In orice caz, se foloseste la sportivii de performanta, insa cred ca in urma unui consult cardiologic si cu investigatiile corespunzatoare vi se va putea stabili un diagnostic, fara a fi nevoie neaparat de ecocardiografie de efort.

M. Dumitrescu, 28 ani, sportiv de performanta
Am slabit 10 kg intr-un an si as dori sa stiu ce pot face pentru a avea mai multa masa musculara. As avea nevoie de suplimente care sa nu contina substante interzise.

In primul rand dupa fiecare antrenament combina prafuri de proteine cu lapte. Cantitatea depinde de tipul de proteine pe care le alegi, de obicei cam 4 cupe. Inainte de antrenamente, foloseste aminoacizi BCAA (1-3 portii pe zi), o portie (20 ml) cu cel mult 60 min inainte de antrenament. De asemenea, pentru energie – cate o capsula de ginseng, iar dupa antrenament – un complex polimineralizant S sau un complex de minerale, cu calciu, magneziu si antioxidanti: vitamina A, C, E sau seleniu. Rehidratare: inainte de efort cate 500 ml-1000 ml apa plata sau bauturi de rehidratare, in timpul efortului, in pauze, cate 100-200 ml si dupa efort inca 1000 ml bautura de rehidratare sau apa.

              

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate