Cat valoreaza o pizza?

Timp estimat de citire2 minute, 2 secunde

Sa fie originea ei latina cea care ne-a transformat in fanii ei declarati? Sau poate usurinta cu care se prepara, varietatea uriasa, senzatia de satietate satisfacuta? Ori de vina sunt fast-food-urile care au adoptat-o si care o promoveaza nincetat, laudandu-i dimensiunile: „diametru: 50 cm; greutate: 1,5 kg; satisfactie: garantata”?



Ca ne place este sigur, dar cat de sanatoasa si nutritiva este o pizza?
Stiati ca istoria pizzei asa cum o cunoastem noi astazi a inceput odata cu aducerea rosiilor in Europa, in secolul XVI? In secolul XVIII, saracii din Napoli obisnuiau sa puna sos de rosii pe painea lor plata, numita pissa (rom. pita).

Va veti gandi probabil ca, avand de unde alege la capitolul retete, compozitia este prea variata pentru a putea face afirmatii categorice despre pizza. Sa aruncam o privire asupra celei mai simple: Margherita. O pizza Margherita se prepara dintr-un un blat din 400 g de faina alba, 25 g drojdie, 4 linguri de ulei de masline extravirgin si sare. Topping-ul este compus din 350 g de rosii, 300 g mozarella, ulei de masline, busuioc, oregano, sare si piper. O portie de 200 g din aceasta pizza va contine: 500 kcal, 5 g zaharuri, 19 g lipide, 8 g lipide saturate, 3 g sare. Daca cifrele nu va spun prea mult, trebuie sa stiti ca cele 500 de kcal reprezinta 25% din totalul caloriilor recomandate in medie unui adult sanatos, totalul lipidelor saturate inseamna cam 40% din aportul zilnic recomandat, iar cele 3 grame de sare sunt toata cantitatea de sare necesara pentru o zi. Dar cine se opreste la o singura portie? Mai mult insa, dupa cum stiti si, eventual, comandati, unele retete contin din belsug carne prajita, branza grasa sau foarte sarata, carnati, salam, devenind adevarate bombe cu calorii.

O pizza sanatoasa…
Pentru ca pizza necesita preparare termica, vitaminele se pierd in proportie destul de mare (vitamina C se pierde in totalitate). Totusi, licopenul, un fitonutrient care da culoarea rosiilor, se pastreaza, fiind termorezistent. El se absoarbe foarte bine la nivelul tractului gastrointestinal in prezenta grasimilor, cu efecte antioxidante si anticanceroase. Alte doua elemente care „supravietuiesc” prepararii sunt proteinele si calciul din branza sau cascaval.
Pentru a imbunatati valoarea nutritiva a unei pizza, folositi faina integrala in compozitia blatului si branza feta, pieptul de pui, ciupercile, verdeturile si nu uitati de valorosul suc de rosii. Adaugati mai putin ulei si reduceti sarea! Si nu uitati – o pizza e mai dietetica si se savureaza mai bine in doi… sau in trei.
 

S. S.
 


Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate