50 de ani?! Ce-i de facut cu greutatea?

Dr. Corina Zugravu, medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Timp estimat de citire2 minute, 50 secunde

  • Cu varsta, metabolismul incetineste. Ai auzit desigur acest lucru de multe ori. Adevarul este insa ca respectiva incetinire este extrem de mica… practic, metabolismul bazal, cel care raspunde de 50-70% din cheltuiala energetica zilnica, scade cu 1-2% la fiecare… decada! Asta inseamna cam 150 de kilocalorii, de asemenea, per decada. Mai precis, daca la 30 de ani aveai nevoie de 1.800 de kilocalorii pe zi, la 40 vei avea nevoie de 1.650. Atentie, scaderea nu se face de pe o zi pe alta, ci este foarte lenta.
  •  Ca o consecinta, incearca sa iti scazi gradual aportul alimentar in asa fel incat sa nu fii prins pe picior gresit. Nu e nevoie de modificari radicale. Cel mai bine este daca renunti incet-incet chiar la unul din alimentele „vinovate”, deci dense caloric si sarace nutritional, care iti faceau mai mult rau decat bine. De exemplu, daca la film mancai o punga mica de chipsuri, inlocuieste-o cu un bol de popcorn facut in casa. In felul asta scazi aportul caloric si il cresti pe cel de fibre.
  • Daca incetinirea metabolica te-a prins pe picior gresit si acum trebuie sa slabesti, aceleasi sfaturi sunt valabile: nu face schimbari bruste si radicale, pe care stii ca nu le vei putea urma pe termen lung, ci incepe prin a inlocui alimentele nesanatoase cu variante mai sarace in calorii si mai pline de nutrienti. Satisfacerea necesarului de proteine, vitamine si elemente minerale este mai importanta ca niciodata.
  • Din nenumarate puncte de vedere, miscarea este mai importanta ca niciodata. Daca vrei sa slabesti, iti va creste consumul de energie. Daca vrei sa te mentii, te va ajuta si iti va permite sa mananci ceva mai mult decat daca ai fi sedentara. Miscarea asigura sanatatea oaselor, care poate fi problematica la 50 de ani. Miscarea, mai ales daca e vorba de exercitii de rezistenta, iti mareste masele musculare, ceea ce creste rata metabolismului si te face mai stabila si mai mobila in anii senectutii. Deci nu uita: chiar daca articulatiile incep sa protesteze, exista un tip de activitate fizica adecvat pentru fiecare, deci si pentru tine. Totul e sa vrei.

Menopauza nu este insotita obligatoriu de spor ponderal. Nenumarate persoane isi pastreaza greutatea normala, modulandu-si alimentatia si facand miscare. Miscarea si alimentatia sanatoasa tin sub control nu numai kilogramele in plus, care pot sa apara pe fondul unor variatii hormonale, dar reprezinta si cele mai bune arme impotriva altor probleme legate de menopauza: depresie, insomnie, bufeuri.

  • Hidratarea este mai importanta ca oricand. Senzatia de sete poate fi mai putin intensa, pe masura ce trec anii, de aceea ai putea omite sa bei suficient. Nu este adevarat ca apa retinuta este cauza kilogramelor in plus. Am intalnit doamne care se fereau sa bea ca sa nu se… ingrase! Bea minimum 2 litri pe zi, dar ei sa fie asigurati strict din bauturi fara sau cu putine calorii.
  • Mananca multe legume si fructe. Iti dau acest sfat nu pentru ca nu ar fi valabil si pentru oameni mai tineri, ci pentru ca vorbim de produse cu putine calorii, dar pline de fibre, vitamine, minerale si antioxidanti. La 50 de ani ai nevoie de o doza mare de antioxidanti si e bine ca ei sa vina din surse naturale.

In concluzie, poti observa ca sfaturile mele vor avea ca impact nu numai procesul de pierdere in greutate, dar si sanatatea generala a organismului tau, cu efecte benefice multiple.

Dr. Corina Zugravu

Medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.
Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

medic primar igiena alimentatiei si nutritie

Lasă un răspuns

Utilizam datele tale in scopul corespondentei si transmiterii de comentarii. Pentru a citi mai multe informatii apasa aici.

Sunt de acord cu politica de confidentialitate

Niciun comentariu

Politica de confidentialitate