Valori nutritive: gogonele, muraturi si alte bunatati de iarna

Valori nutritive: gogonele, muraturi si alte bunatati de iarna

Prin traditie, iarna este anotimpul borcanelor de muraturi si gogonele pregatite de gospodinele sarguincioase sau, de ce nu, cumparate din supermarket, insa cati dintre noi le stim valorile nutritive? Descopera si tu cate calorii si vitamine au aceste bunatati de sezon!

Legumele murate sunt consumate din cele mai vechi timpuri, cele mai indepartate urme ale acestor provizii de iarna fiind datate ca apartinand Mesopotamiei, acum mai bine de 4.000 de ani. Traditia muraturilor din legume sau fructe, in apa si sare sau otet, este raspandita in multe tinuturi, fiecare tara avand propriile retete.
Iata cateva dintre cele mai inedite alimente consumate sub forma de muraturi in diferite tari:

  • Marea Britanie: oua, ceapa, sfecla, nuci, midii.
  • Italia: giardiniera (un fel de salata din conopida, telina, ceapa si morcovi murati)
  •  India: lamaie, mango, chili, ghimbir, usturoi
  • China: ardei iute, ridiche, suan cai (un soi de varza chinezeasca)
  • Turcia: vinete, sfecta, migdale verzi, pepeni rosii mici, prune verzi

Si in Romania, traditia muraturilor este indelungata si include numeroase alimente, de cele mai multe ori fiind vorba de legume. Intrebarea cea mai importanta si mai des intalnita este daca legumele astfel pastrate isi mentin valorile nutritive, iar raspunsul este unul afirmativ. Nivelul de fibre din legumele murate este asemanator cu cel al vegetalelor gatite, iar o parte din vitamine (A, D, E, K) se pastreaza si in urma procesului de murare.  
Totusi, din cauza temperaturilor ridicate la care se realizeaza aceasta procedura, nivelul de vitamina C al legumelor scade (insa nu dispare!), de aceea este esential ca, in sezonul rece, sa consumi si legume proaspete sau cel putin congelate, pentru un aport optim de vitamine. Cel mai bine este sa pastrezi borcanele cu muraturi intr-un loc racoros si intunecat. Altfel, din cauza luminii, se pierde riboflavina, o alta substanta esentiala pe care o contin muraturile.
Cele mai populare muraturi sunt sarace in calorii si isi pastreaza o mare parte dintre vitamine si minerale:

  • Gogonele (200 g)

Calorii: 52
Colesterol: 0
Sodiu: 0,17 g
Fibre: 1,64 g
Vitamina C: 67% din DZR (doza zilnica recomandata)
Vitamina A: 24% din DZR

  • Conopida murata (200 g)

Calorii: 55
Colesterol: 0
Sodiu: 0,24 g
Potasiu: 257 mg
Fibre: 2,5 g
Proteine: 1,9 g
Vitamina C: 67% din DZR
Vitamina A: 10% din DZR
Vitamina B6: 9% din DZR
Acid folic: 8% din DZR

  • Varza murata (100 g)

Calorii: 16
Sodiu: 207 mg
Potasiu: 630 mg
Fibre: 2,36 g
Proteine: 1,2 g
Acid folic: 8% din DZR
Calciu: 4% din DZR
Vitamina B6: 5% din DZR

  • Castraveti murati (200 g)

Calorii: 26
Potasiu: 165 mg
Sodiu: 1.833 mg
Fibre: 1,72 g
Proteine: 0,8 g
Vitamina A: 9% din DZR
Vitamina E: 1% din DZR
Magneziu: 4% din DZR

  • Ardei gras murat (1 bucata)

Calorii: 8
Sodiu: 29 mg
Potasiu: 30 mg
Fibre: 0,32 g
Proteine: 0,1 g
Vitamina C: 34% din DZR
Vitamina A: 9% din DZR
Intrucat contin multa sare, consumati muraturile cu moderatie.

Raluca Mateescu

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.

* Disclaimer: Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Pentru a aduga un comentariu trebuie sa fii autentificat:
Login
Titlu articol:
Valori nutritive: gogonele, muraturi si alte bunatati de iarna
Alte articole din aceeasi categorie
S-ar putea sa iti placa si:
Menține-te în formă cu produsele
logo catena
catena