Cura de verdeturi: adu primavara si in alimentatia ta!

Cura de verdeturi: adu primavara si in alimentatia ta!

Iata-ne pe toti, la inceput de primavara, cu kilograme in plus, cu un nivel de energie si optimism scazute si cu o mare dorinta de a ne reface, de a fi din nou plini de elan si optimism. Care ar fi dieta cea mai potrivita pentru acest sezon? Raspunsul este simplu: evident, si in acest sezon, o dieta echilibrata si adecvata necesitatilor este cea mai potrivita. Dar, dintre toate dietele echilibrate, primavara este indicata o cura cu verdeturi!

Sigur, astazi nu mai credem in indemnuri ca ale bunicii care ne indemna sa mancam piure de urzici, ca sa ne „ingrosam” sau „schimbam” sangele primavara. Verdeturile sunt insa benefice pentru sanatatea noastra, indeosebi in acest sezon, in care le putem gasi proaspete si pline de toti nutrientii valorosi pentru sanatatea omului.

Verdeturile, ideale in regimurile de slabire

Oamenii sunt obisnuiti sa consume legume. Dar cu totii putem vedea ca acestea sunt extrem de diferite, atat organoleptic, cat si ca valoare nutritiva. Un factor esential care determina varietatea este zona dintr-o planta pe care o consumam (radacina, tulpina, frunzele, fructele, florile, tuberculul). Cand ceea ce consumam este reprezentat de tulpina si/sau frunzele plantei, discutam, despre verdeturi. Dupa cum le spune si numele, ele au culoare verde, care se datoreaza nivelului ridicat de clorofila pe care il contin. Primavara apar multe verdeturi: ceapa si usturoiul verde, urzicile, spanacul, loboda, salata, stevia etc. Alaturi de culoarea verde, o caracteristica a verdeturilor este nivelul caloric foarte scazut. Acesta le face alimente ideale pentru curele de slabire.

Daca v-ati intrebat vreodata oare ce ati putea manca in cantitate mare, fara a numara caloriile cu inima stransa, iata raspunsul: verdeturi!

Vitamine, minerale, fibre
Toate verdeturile sunt adevarate cufere cu fitonutrienti antioxidanti (polifenoli, carotenoizi etc.) anticancerosi si antiinflamatori. Verdeturile sunt pline de vitaminele antioxidante C si E, de minerale de tipul manganului, zincului sau seleniului, strict necesare pentru o viata sanatoasa si deficitare, de regula, in alimentatia noastra de iarna. Verdeturile sunt si importante surse de vitamina K, ce ne asigura atat o buna coagulabilitate a sangelui, cat si oase sanatoase, ferite de osteoporoza. Fierul este si el prezent, dar nu este absorbit intr-o cantitate prea mare. Adaugati la aceasta pleiada de nutrienti valorosi si faptul ca verdeturile proaspete au fibre fine, usor digerabile, deci sunt usor de tolerat si de catre aceia dintre noi care au unele probleme digestive (de la gastrite, la colite sau sindrom de intestin iritabil).

Verdeturile de primavara au calorii putine, multe minerale si vitamine, antioxidanti care ne protejeaza de boli, imbatranire sau poluare. Ce verdeturi sunt de preferat? Sigur, toate au aceleasi efecte benefice, insa e de deorit sa le alegem pe cele crescute fara adaos de ingrasaminte si pesticide.

Consumati-le crude!

Incercati sa consumati cat mai multe verdeturi. De preferat sub forma de salate, iar acolo unde nu este posibil, tratati-le termic succint, astfel incat sa nu piarda nutrienti. Daca nu sunteti fani ai verdeturilor, adaugati-le in alte preparate (la omleta, intr-o supa, in ghiveci), astfel incat sa beneficiati totusi de nutrientii exceptionali pe care ii aduc. Noi va uram o primavara placuta si cu mult verde, inclusiv in meniurile zilnice!

Retete VERZI

Salata „Nuante de verde”
Amestecati frunze de baby-spinach cu frunze de salata verde, ceapa verde fin tocata, salata romana, 2-3 frunze de loboda verde si cateva rondele de masline verzi. Asezonati cu un sos scordolea light si serviti ca fel principal la masa de pranz. (Sos scordolea: o „nuca” de miez de franzela si un pumn de nuci pisate si uscate in cuptor se freaca cu o lingura de ulei de masline, turnat incet, ca la maioneza. Se adauga otet balsamic dupa gust si o lingurita de mujdei de usturoi)

Omleta cu spanac
Spargeti 2 oua si separati albusurile de galbenusuri. Frecati galbenusurile cu 2 linguri de branza slaba de vaci si 50 ml de lapte; bateti spuma albusurile. Amestecati si turnati in tigaia incinsa, pe care ati uns-o cu o picatura de ulei de masline. Separat, tocati o mana de spanac crud, bine spalat si uscat. Inainte de a intoarce omleta, puneti si spanacul, apoi lasati maximum 20 de secunde la foc. Scoateti din tigaie si serviti cu toast cu germeni de grau.

Placinta macedoneasca cu praz
Se taie marunt 1-2 tulpini de praz, se adauga 2 linguri de ulei de masline, sare, piper si se pune la foc mic timp de 2-3 minute. Separat, se amesteca ½ kg branza de vaci, ½ kg telemea de oaie cu 4-5 oua bine batute. Cand este gata prazul, se inglobeaza in branza. Umplutura este adaugata la un pachet de foi de placinta, pe care le puteti unge cu ulei de masline, fara a exagera. Deasupra se toarna o jumatate de cana de iaurt. Se introduce la cuptorul incins la 200 de grade timp de maximum o jumatate de ora. Placinta se poate prepara si cu spanac, loboda, stevie sau urzici. Nu este o reteta pentru cei care vor sa slabeasca!

Dr. Corina Zugravu
Specialist igiena alimentatiei si nutritie

Disclaimer: Informatiile din acest articol apartin exclusiv autorului acestui material si redau o experienta personala in lupta cu kilogramele in plus. Orice recomandare medicala continuta de acest material are scop informativ.

* Disclaimer: Rezultatele nu sunt tipice, pot varia de la individ la individ si pot depinde de stilul de viata al fiecaruia, de starea de sanatate, dar si de alti factori.

Pentru a aduga un comentariu trebuie sa fii autentificat:
Login
Titlu articol:
Cura de verdeturi: adu primavara si in alimentatia ta!
Alte articole din aceeasi categorie
S-ar putea sa iti placa si:
Menține-te în formă cu produsele
logo catena
catena